Fiets mede door verhuur weer populair

Amsterdam, 12 mei 2016 - In 2023 zullen in de Europese steden drie keer zoveel e-bikes rijden dan nu het geval is. Wereldwijd wordt in die periode een toename verwacht van 27 procent, met het grootste aandeel e-bikes in China: ruim 34 miljoen. Van iedere vijf verkochte fietsen op dit moment in Nederland is er één een e-bike. Fietsfabrikanten verwachten dat dit in de toekomst één op de drie gaat worden. Bovendien wordt het fietsen in grote steden gestimuleerd door het openen van fietsverhuurstations.

De bevindingen staan in het rapport ‘De stad van de toekomst behoort toe aan de fietsers’. In de studie wordt door Allianz Munchen toegelicht hoe de mobiliteit in de steden aan het veranderen is door niet alleen de toename van het aantal fietsen door fietsverhuurstations, maar ook elektrische fietsen. Gezien de groei van de steden wint de tweewieler steeds meer terrein terug voor wie zich snel en milieuvriendelijk wil verplaatsen. In Europa is 7 procent van de verkeersdeelnemers een fietser, in Nederland is dat 27 procent.


Nederlandse steden fietsvriendelijk

De meest fietsvriendelijke steden ter wereld zijn op een rijtje gezet. Maar liefst drie Nederlandse steden staan in de top twaalf. Amsterdam en Utrecht staan respectievelijk op een tweede en derde plaats, Kopenhagen verstootte Amsterdam van de eerste plaats. Op een vijfde plaats staat Eindhoven. De steden zijn beoordeeld op dertien onderdelen, zoals de fietsinfrastructuur, de politieke steun voor de fietsers in de stad en veiligheidsmaatregelen ten behoeve van de fietser.

Fietsenplan steden

"Het fietsen wordt alleen maar populairder, zeker ook omdat steden het meer en meer stimuleren. Onder meer door het openen van fietsverhuurstations naar het voorbeeld van het witte fietsenplan uit 1965 in Amsterdam”, zegt Audrey Denkelaar van Allianz Global Assistance, "Er zijn al meer dan 700 van deze verhuurlocaties in 57 landen. De opkomst van fietsverhuurstations is mede te danken aan nieuwe technologieën zoals smartphones en gps-trackers. Die maken het onder meer gemakkelijker een verhuurstation te vinden om uiteindelijk op de fiets te kunnen stappen."

Liften achterop de fiets

Gezien de technologie en de infrastructuur is de fiets in staat haar plaats in de stedelijke ruimte terug te winnen. Een fiets is nu meer dan een vervoersmiddel om je van A naar B te brengen. Chinezen fietsen met op een huis-op-wielen, Denen gebruiken de elektrische fiets als een bron van verkeersinformatie en in Nederlander (Utrecht) kun je als lifter bij iemand achterop de fiets springen. Deze voorbeelden tonen aan dat de fiets op allerlei manieren weer een belangrijke plaats in toekomstige levensstijlen gaat innemen.

Tegelijkertijd komen er meer fietspaden of is het op een andere manier voor fietsers gemakkelijker geworden om veilig te rijden. Dat maakt ook dat de fiets steeds meer ‘voorrang krijgt’. Het centrum van de stad Groningen bestaat voor 61 procent uit fietsers en voor 36 procent uit auto’s. Een ander voorbeeld, Parijs wil de fietsbevolking zien groeien van 5 nu naar 15 procent in 2020.

Bronnen

Copenhagenize Design Company (2015) “The 2015 Copenhagenize Index: Bicycle friendly cities”
Vélo Stad 2015
Earth Policy Institute (2014) “Bicycle Share Fact Sheet”
Navigant Research (2014) “Electric Bicycles”


Fietsverhuur-ebikes

© Allianz Worldwide Partners 2018. Alle rechten voorbehouden.