Nederlanders kunnen op vakantie niet zonder internet

Amsterdam, 13 juni 2013 – Social travel is de nieuwe vakantietrend. Niet alleen tijdens het vakantieverblijf is een internetverbinding belangrijk om te kunnen blijven e-mailen en facebooken, ook bij het boeken van de vakantie speelt internet (vaak op de website van de reisorganisatie) een reis naar het buitenland en referenties worden vooraf steeds vaker online geraadpleegd (42%). Net zoveel Nederlanders vraagt familie en vrienden om advies. Toch bezoekt 16% van deze online ondervraagden nog het traditionele reisbureau om een reis te boeken. Dit blijkt uit een online onderzoek in opdracht van reisverzekeraar en hulpverlener Allianz Global Assistance onder 1000 respondenten naar houding en gedrag van Nederlanders voor en tijdens de vakantie.

 

In tegenstelling tot de voorspelde Staycation* trend gaat 40% van de Nederlanders dit jaar  minstens 1 x op reis. Bijna net zoveel Nederlanders (39%) zijn van plan meerdere vakanties te boeken. Tweederde (65%) vertrekt dit jaar naar het buitenland. Opvallend is dat bijna de helft van de Nederlanders (48%) alle vakantieonderdelen, zoals vlucht en verblijf, los van elkaar boekt. Flexibiliteit en prijs zijn hierbij de meest opgegeven redenen.

 

Het boeken van losse vakantieonderdelen is een trend die al veel langer gaande is. Reizigers zoeken op die manier naar een vakantie die het meest past bij hun persoonlijke situatie. Inspelend op deze trend adviseren wij de dekking ‘Samengestelde reis’ wanneer reizigers een reisverzekering afsluiten zodat ze ook gedekt zijn wanneer een onderdeel van de reis onvoorzien uitvalt, zoals bij een aswolk. Met deze dekking kan de verzekerde de reis in aangepaste vorm voortzetten of de overige onderdelen van de reis annuleren”, aldus Audrey Denkelaar, Communications Manager Allianz Global Assistance.

 

Nederlanders blijven tijdens vakantie online

Hoewel volledig ontstressen en ontsnappen aan het dagelijks bestaan de meest genoemde reden voor een vakantie is (34%), geeft de helft van onze landgenoten aan  zijn/haar e-mail tijdens de vakantie wel te checken. Een derde logt in op Facebook om onder meer te kijken wat vrienden aan het doen zijn. 8% begeeft zich tijdens de vakantie op Twitter. Hyves is uit de gratie. Slechts 1% maakt hier gebruik van.

 

Overige feiten en wetenswaardigheden

  • Directe hulp in een noodsituatie 24/7 (57%) en een volledige vergoeding van de medische kosten (49%) worden als de belangrijkste elementen in een reisverzekering gezien.
  • Bij vakanties in Nederland wordt een pechhulpverzekering vaker afgesloten (21%) dan wanneer men in het buitenland verblijft (17%)
  • In tegenstelling tot de toenemende social travel trend, waarbij steeds meer mensen voor een verblijf bij een local kiezen, is een bungalowpark veruit het meest populair (35%)
  • Accommodatie (78%) en vervoer naar de vakantiebestemming (68%) worden het vaakst vooraf geregeld. Bij de helft van de Nederlanders is dit afhankelijk van de duur van de vakantie.
  • Na ontstressen staat quality time met familie en/of vrienden hoog op de agenda tijdens de vakantie (25%).

 

Download

Download vakantie onderzoek (pdf)


Fietsverzekering banner enkel

 

 

© Allianz Worldwide Partners 2018. Alle rechten voorbehouden.