Reisverzekeraar Allianz Global Assistance houdt van duidelijke taal

Voorwaarden helderder omschreven na toets van consumenten

Amsterdam, 1 mei 2014 - Reisverzekeraar Allianz Global Assistance heeft zijn voorwaarden in begrijpelijker taal herschreven en voorzien van een nieuw design. Ingewikkelde juridische formuleringen zijn zoveel mogelijk vermeden en zinnen zijn ingekort. Uiteindelijk zijn 13 documenten van de populairste verzekeringen gewijzigd met als resultaat een nog duidelijker voorwaardenpakket vanaf 1 mei.

Als je in begrijpelijke taal wilt communiceren, betekent dat ook dat je aan klanten vraagt of dat daadwerkelijk gebeurt. ,,Regelmatig doen we onderzoek om onze verzekeringen en de communicatie daaromheen nog beter aan te laten sluiten bij de wensen van onze klanten. Uit panelonderzoek kwam naar voren dat klanten het bestaan van meerdere algemene voorwaarden verwarrend vonden. Ook vonden klanten dat er onderdelen waren die nog beter kunnen worden beschreven’’, zegt Audrey Denkelaar van Allianz Global Assistance.

Verbeteringen
Met die feedback is Allianz Global Assistance aan de slag gegaan. Dat leidde uiteindelijk tot de nieuwe voorwaarden. Bij de Doorlopende Reis- en Annuleringsverzekering is het aantal woorden van ruim 21.000 naar zo’n 8.400 woorden teruggebracht. Het gemiddeld aantal woorden per zin komt nu uit op 13 in plaats van 26. Ook kunnen verzekerden nu direct zien wat ze moeten doen in een noodsituatie: How can we help?.

Alle verzekeringen
Inhoudelijk is er niet veel veranderd. Het zijn vooral verbeteringen in de tekst en de plek waar je informatie kunt vinden. Wel is er nu één set van algemene voorwaarden gekomen, die van toepassing is op zowel de reisverzekeringen en pechhulp van Allianz Global Assistance. Ook is een wijziging doorgevoerd in de dekking Rechtsbijstand. Iedereen kan bij een gerechtelijke of administratieve procedure nu zelf een advocaat inschakelen. Als voor zo’n procedure geen advocaat verplicht is, wordt daarvoor wel een vergoeding gevraagd. Een verzekerde betaalt in dat geval een eigen risico aan DAS.

Alle voorwaarden staan nu ook overzichtelijk op de website www.allianz-assistance.nl/voorwaarden. De nieuwe documenten zijn daar als bladerbare pdf beschikbaar, ofwel in de vorm van een uitgebreid online magazine. De klant kan eenvoudig inzoomen, bladeren, zoeken naar specifieke termen en vindt zo sneller een antwoord op een vraag.

© AGA International S.A. 2016. Alle rechten voorbehouden.