Buitenlandse Zaken Contactcenter 24/7
Nieuws
Persteam
Het persteam van onze coördinerend alarmcentrale is te bereiken op telefoonnummer +31 20 592 9125.
Infoteam
Het publieksinformatienummer is +31 20 561 8888.
Calamiteitenprotocol
Coördinerend alarmcentrale
De eerste taak van de coördinerend alarmcentrale is zoveel mogelijk gegevens over de calamiteit te verzamelen. Denk hierbij aan gegevens als:
- De locatie van het incident
- Het aantal betrokken Nederlanders
- Het aantal gewonden en het mogelijke letsel
Op basis van alle informatie kan de hulpverlening georganiseerd worden. In samenwerking met collega’s van onze buitenlandse vestigingen kan snel hulp ter plaatse worden geregeld. Afhankelijk van de aard van de calamiteit kan er vanuit Nederland een team – dat meestal bestaat uit een arts, een verpleegkundige, een algemene hulpverlener en eventueel een psycholoog - naar de locatie worden gestuurd om de betrokkenen te helpen.
Samenwerking van de alarmcentrales
Hoe verloopt een calamiteit?
1. Calamiteit
Meer dan acht Nederlanders zijn betrokken bij een calamiteit.
2. Start calamiteitenprotocol
De crisiscoördinator stemt af met het ministerie van Buitenlandse Zaken.
3. Inventarisatie
De alarmcentrale inventariseert de ramp en stemt af met de lokale hulpdiensten, zoals politie, ambulances en ziekenhuizen.
4. Media informeren
Het persteam bepaalt welke informatie er gedeeld wordt met de media.
5. Calamiteitenoverleg
In dit overleg bepalen we welke hulpverlening er nodig is ter plaatse.
6. Update activiteiten
Contact met de betrokken Nederlanders, hun familie en de betrokken reisorganisaties.
7. Hulpverlening
Iedereen krijgt goede hulp en de betrokken Nederlanders worden naar huis gebracht. Eventueel verzorgen we vervoer voor de familie naar de rampenplek.
8. Einde calamiteit
Alle betrokken Nederlanders zijn weer thuis of in een ziekenhuis in Nederland.