Allianz Global Assistance neemt eens in de vier jaar de rol van coördinerend alarmcentrale op zich. De coördinerend alarmcentrale verleent, namens de gezamenlijke Nederlandse alarmcentrales, hulp aan Nederlanders in het buitenland bij een calamiteit betrokken zijn. Dit doen we in nauwe samenwerking met het ministerie van Buitenlandse Zaken. Op deze pagina vertellen wij meer over het calamiteitenprotocol en de rol van de coördinerend alarmcentrale. Ook vind je hier nieuws rondom calamiteiten waarvan wij de hulpverlening hebben gecoördineerd en onze contactgegevens.
Het ministerie van Buitenlandse Zaken is 24/7 bereikbaar op +31 247 247 247 voor praktische tips en hulpvragen vanuit het buitenland.
Momenteel is er geen nieuws.

Het persteam van onze coördinerend alarmcentrale is te bereiken op telefoonnummer +31 20 592 9125.

 

Het publieksinformatienummer is +31 20 561 8888.

 

Allianz Global Assistance neemt eens in de vier jaar de rol van coördinerend alarmcentrale op zich. De coördinerend alarmcentrale verleent, namens de gezamenlijke Nederlandse alarmcentrales, hulp aan Nederlanders in het buitenland bij een calamiteit betrokken zijn. Dit doen we in nauwe samenwerking met het ministerie van Buitenlandse Zaken. Op deze pagina vertellen wij meer over het calamiteitenprotocol en de rol van de coördinerend alarmcentrale. Ook vind je hier nieuws rondom calamiteiten waarvan wij de hulpverlening hebben gecoördineerd en onze contactgegevens.

De eerste taak van de coördinerend alarmcentrale is zoveel mogelijk gegevens over de calamiteit te verzamelen. Denk hierbij aan gegevens als:

  • De locatie van het incident
  • Het aantal betrokken Nederlanders
  • Het aantal gewonden en het mogelijke letsel

Op basis van alle informatie kan de hulpverlening georganiseerd worden. In samenwerking met collega’s van onze buitenlandse vestigingen kan snel hulp ter plaatse worden geregeld. Afhankelijk van de aard van de calamiteit kan er vanuit Nederland een team – dat meestal bestaat uit een arts, een verpleegkundige, een algemene hulpverlener en eventueel een psycholoog - naar de locatie worden gestuurd om de betrokkenen te helpen.

De samenwerking tussen de Nederlandse alarmcentrales bij rampen is uniek. Vier grote alarmcentrales in Nederland wisselen de rol van coördinerend alarmcentrale jaarlijks af. Naast onze alarmcentrale zijn dit ANWB, Eurocross Assistance en SOS International. Het grote voordeel van dit calamiteitenprotocol  is dat via één alarmcentrale snel inzicht wordt verkregen in de omvang van de calamiteit. Zo is de hulpverlening beter af te stemmen en wordt voorkomen dat meerdere alarmcentrales een medisch team uitsturen. Het protocol ontstond in 1992 na de vliegramp in Faro (Portugal).

1.     Calamiteit

Meer dan acht Nederlanders zijn betrokken bij een calamiteit.

2.     Start calamiteitenprotocol

De crisiscoördinator stemt af met het ministerie van Buitenlandse Zaken.

3.     Inventarisatie

De alarmcentrale inventariseert de ramp en stemt af met de lokale hulpdiensten, zoals politie, ambulances en ziekenhuizen.

4.     Media informeren

Het persteam bepaalt welke informatie er gedeeld wordt met de media.

5.     Calamiteitenoverleg

In dit overleg bepalen we welke hulpverlening er nodig is ter plaatse.

6.     Update activiteiten

Contact met de betrokken Nederlanders, hun familie en de betrokken reisorganisaties.

7.     Hulpverlening

Iedereen krijgt goede hulp en de betrokken Nederlanders worden naar huis gebracht. Eventueel verzorgen we vervoer voor de familie naar de rampenplek.

8.     Einde calamiteit

Alle betrokken Nederlanders zijn weer thuis of in een ziekenhuis in Nederland.