Door het faillissement van Thomas Cook / Neckermann Reizen is het misschien onduidelijk wat dit betekent voor je geboekte reis, afgesloten verzekering of ingediende schade. Daarom hebben we hieronder een lijst met meestgestelde vragen en antwoorden op een rij gezet.
  • Kan ik nog wel op reis gaan?

Of je reis doorgaat is door ons niet te zeggen. Kijk voor vragen op de website van de Stichting Garantiefonds Reisgelden.

  • Ik ben al op reis. Kan mijn reis gewoon doorgaan?

Thomas Cook / Neckermann heeft een speciaal telefoonnummer voor passagiers die met dringende problemen zitten: +31 23-5135595

  • Ik ga binnen nu en enkele weken op reis. Biedt mijn reisverzekering wel dekking?

De reisverzekering biedt altijd dekking als de premie is betaald. Dit geldt voor een kortlopende-  en een doorlopende reisverzekering.

  • Ik ga nu niet op vakantie. Krijg ik de premie van mijn reeds betaalde kortlopende reisverzekering terug?

Ja, neem hiervoor tijdens kantooruren contact op met ons Service Team.  Onze medewerkers regelen dan de opzegging voor je. Ons team is te bereiken via 020 592 9890

Heb je jouw reisverzekering via een reisbureau afgesloten? Dan verloopt de terugbetaling van de premie via het reisbureau. 

  • Mijn reis zal door het faillissement van Thomas Cook worden omgeboekt naar een nieuwe vertrekdatum en reisorganisator. Blijft mijn reeds afgesloten kortlopende reisverzekering gewoon geldig ?

In principe blijft deze verzekering gewoon geldig, zolang er niets wezenlijks veranderd aan de reis. Daarmee bedoelen we dat je naar een bestemming in hetzelfde gebied gaat en het aantal dagen niet wijzigt. Wijzigen de reisdata, aantal dagen en/of de bestemming, dan moet je deze aanpassingen aan ons doorgeven.

Heb je jouw reisverzekering via een reisbureau afgesloten? Neem dan contact op met het desbetreffende reisbureau.

  • Thomas Cook / Neckermann is failliet. Biedt mijn annuleringsverzekering wel dekking?

Nee, de annuleringsverzekering biedt geen dekking bij een faillissement van een reisorganisatie. 

Meestal heb je via de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) recht op vergoeding van een pakketreis die je bij een reisbureau hebtgeboekt . Boekingen die je zelf hebt gemaakt, vallen niet onder de dekking van het SGR. Als je via een reisbureau hebt geboekt, dan kunnen zij helpen bij het indienen van een claim bij het SGR.

  • Ik ga nu niet op vakantie. Krijg ik de premie van mijn reeds betaalde kortlopende annuleringsverzekering vergoedt?

Nee, de verzekering heeft je dekking geboden in de periode voor het faillissement. Daarom krijg je de premie niet terug.

  • Mijn reis wordt omgeboekt naar een nieuwe vertrekdatum en reisorganisator. Blijft mijn afgesloten kortlopende annuleringsverzekering geldig?

Ja, de verzekering blijft gewoon geldig. Je moet er voor zorgen dat de polis wordt aangepast met reissom en de nieuwe vertrekdatum. Als de reissom wijzigt, dan verrekenen wij dat met de reeds betaalde premie.