De vlucht


Als je gebruik maakt van het vliegtuig om je vakantiebestemming te bereiken, dan is het verstandig rekening te houden met een aantal zaken. Als je niet zeker bent over je gezondheidstoestand voordat je vertrekt, dan raden wij je aan om contact op te nemen met je huisarts.
   


 

  1. Overwegingen voor de vlucht

    Je hebt zorgvuldig gekozen waar je naartoe wilt. De volgende vraag is hoe je daar komt. Hoe lang is de vlucht? Wat zijn de reistijden? Hoe lang ben je onderweg naar de bestemming nadat je geland bent? Heb je gekozen voor een rustige, ontspannen vakantie of een spannende, mogelijk vermoeiende reis? Is je bestemming geschikt voor je fysieke conditie?

    Neem zeker contact met je arts op als:

    • je verkouden bent of oorpijn hebt.

    • je aan een chronische ziekte lijdt - voornamelijk diabetes (denk aan insuline), epilepsie, drepanocytose (sikkelcelziekte), respiratoire insufficiëntie (ademhalingsaandoening), hart- of nierfalen of allergieën en astma.

    • je behandeling ontvangt voor kanker of een niet goed werkend immuunsysteem.

    • je last hebt van paniekaanvallen (agorafobie of claustrofobie).

    • je onlangs een operatie hebt ondergaan, voornamelijk in het geval van coronaire insufficiëntie (angioplastiek of bypass chirurgie), glaucoom, loslaten van het netvlies of een probleem met het binnenoor.

    • je aan nierkoliek lijdt.

    • je pijn of de borst ervaart.

    • je voortdurend medicatie neemt.

    • je geen trappen kunt lopen zonder buiten adem te zijn.

    • je recent een TIA of CVA hebt gehad.

    • je last hebt van hartritmestoornissen.

    • je een pacemaker draagt.

    • je zwanger bent of van plan bent om te gaan reizen met jonge kinderen.

  2. De stress van het op reis gaan

    Op reis gaan gaat vaak gepaard met stress en kan angst, ongemak en soms zelfs flauwvallen veroorzaken.

    Door het volgen van deze eenvoudige maatregelen kun je voorkomen dat dit je overkomt:

    • Arriveer ruim op tijd op de plaats waar je moet zijn.

    • Vraag desnoods iemand om met je mee te gaan en je te helpen met de check-in en je bagage.

    • Neem lichtgewicht handbagage mee. Daarin zit je gebruikelijke medicatie, je paspoort, vaccinatieboekje, reisdocumenten (tickets, boarding kaart, enzovoort), geld (cash, reischeques, bankpasjes, enzovoort) en eventueel nodige toiletartikelen.

    • Vermijd het eten van zetmeelrijke voedingsmiddelen, zuivelproducten of koolzuurhoudende dranken voordat je gaat vliegen. Gas in het spijsverteringskanaal zet uit op grote hoogte en zorgt voor een opgeblazen gevoel.

    • Heb je vliegangst? Neem dan contact op met je luchtvaartmaatschappij of reisbureau. Zij kunnen je informeren over workshops die je helpen deze angst te overwinnen.

    Denk voor het pakken van je bagage aan het volgende:

    • Neem zo min mogelijk kostbare spullen mee. Doe je dit toch, laat ze dan nooit onbeheerd achter op het strand, in de hotelkamer, tent, caravan of auto.

    • Huur een kluisje in het hotel of appartement om waardevolle spullen veilig op te bergen.

    • Neem altijd contant geld mee om de eerste dagen door te komen. Pinautomaten zijn in veel landen schaars en worden niet altijd tijdig bijgevuld.

    • Verdeel het geld en de pasjes over de reisgenoten.

    • Draag waardevolle papieren als geld e.d. altijd onder je kleding in borst- of buiktasje.

    • Iets kwijt of gestolen? Doe altijd ter plaatse aangifte van vermissing of diefstal. Zonder aangifte kunnen wij je schadeclaim niet in behandeling nemen.

     

  3. Tijdens de vlucht

    De atmosfeer in een vliegtuig is extreem droog. De relatieve luchtvochtigheid van minder dan 10% is vergelijkbaar met een hoogte van 1500 tot 2500 meter. Dit kan verschillende ongemakken veroorzaken.

    Die kun je als volgt trachten te beperken of voorkomen:


    • Drink elke vier uur minimaal één liter water.

    • Verwijder je contactlenzen of bevochtig ze regelmatig met oogdruppels.

    • Om flebitis (aderontsteking) te voorkomen draag je ruime kleding en vermijd je het dragen van strakke broeken en veterschoenen en doe je je schoenen uit.

    • Blijf niet te lang zitten. Sta regelmatig op en loop een rondje door de cabine. Als het niet lukt om op te staan, dan kun je verschillende oefeningen zittend uitvoeren. Deze concentreren zich op je voeten, kuiten en dijen. De oefeningen staan duidelijk beschreven in het magazine van je luchtvaartmaatschappij maar raadpleeg ook je huisarts. Ook kun je eventuele steunkousen of antistollingsmiddelen met je arts bespreken.

    • Als je last hebt van vliegziekte kies dan voor een stoel in het midden van het vliegtuig. Vermijd het eten van grote maaltijden en het drinken van alcohol en probeer zo veel mogelijk te slapen. Neem desnoods een licht slaapmiddel mee.

    • De druk in het vliegtuig kan pijn in je oren veroorzaken, vooral als je gevoelig bent voor oorinfecties of als je verkouden bent. Zuigen of kauwen kan verlichting geven. Om je oren te klaren houd je je neus dichtgeknepen en sluit je je mond. Adem uit (houd je adem in) en slik een paar keer. Voor vertrek kan je huisarts ook een antibioticum of een neusspray voorschrijven om verlichting te geven. Als je je oren voor vertrek niet kunt klaren, raadpleeg dan je arts of het wel verstandig is om te gaan vliegen.

  4. Aangekomen op de bestemming

    Gun jezelf na aankomst op de bestemming een beetje rust, het liefst met de benen omhoog. Je zult meer last van een jetlag hebben als je van west naar oost gevlogen hebt. In de regel duurt het herstel net zoveel dagen als het aantal uren tijdsverschil. Voor mensen die medicatie slikken is het aan te raden om al een paar dagen voor vertrek de routine elke dag een uur aan je bestemming aan te passen. Pas je ook zo snel mogelijk aan de lokale eet- en slaappatronen aan. Buiten zijn tijdens daguren helpt al bij het herstellen van je biologische ritme. Probeer de eerste dag dan ook wakker te blijven tot het donker wordt.

    Als je een medisch probleem krijgt tijdens het reizen, wacht dan niet totdat je weer thuis bent maar raadpleeg een arts ter plaatse. Onze alarmcentrale, bereikbaar via +31(0)20 592 92 92, kan je hierbij helpen. Wij geven je graag advies bij de keuze van het beste ziekenhuis ter plaatse en eventueel de betaling hiervan.


Ga naar onze overzichtspagina voor meer reistips.

© AGA International S.A. 2016. Alle rechten voorbehouden.