Diepzeeduiken


Veel vakantiebestemmingen bieden naast prachtige landschappen ook een fascinerende onderwaterwereld. Als je kiest om te gaan diepzeeduiken, dan is het verstandig rekening te houden met een aantal omstandigheden. We geven je daarom graag een aantal tips.
   


 

  1. Wat is diepzeeduiken?

    Diepzeeduiken geeft je de mogelijkheid om de bijzondere onderwaterwereld te ontdekken met behulp van speciaal apparatuur zoals zuurstofflessen en wetsuits. Snorkelen is de eenvoudige manier, maar dan alleen met behulp van zwemvliezen, een duikbril en een snorkel.

    In beide gevallen is het aan te raden om deze activiteiten onder begeleiding te ondernemen. Niet alleen voor je veiligheid, maar ook om op de mooiste plaatsen te komen. Zorg ervoor dat de duikclub aangesloten en erkend is door PADI (Professional Association of Diving Instructors). Zij handhaven regels en normen die wereldwijd hetzelfde zijn.

    Tijdens de lessen leer je hoe je je uitrusting moet gebruiken, gevaarlijke situaties kunt vermijden, maar ook over getijden, gevaarlijke stromingen, flora en fauna en de plaatselijke hoogtepunten.

  2. Wie is geschikt voor diepzeeduiken?

    Over het algemeen hoef je geen goede zwemmer te zijn om te kunnen duiken. Kinderen moeten minimaal acht jaar oud zijn. Alle potentiële duikers moeten goed gezond en redelijk fit zijn en vrouwen mogen niet duiken als ze zwanger zijn. Je zult een medische verklaring moeten overhandigen, voordat je je eerste duik kunt doen.

    Onderschat niet dat sommige medische klachten waarmee je in het normale leven goed om kunt gaan, door diepzeeduiken erger kunnen worden. Raadpleeg daarom altijd eerst je huisarts voordat je een duikvakantie reserveert. Hij kan je adviseren of duiken slecht is voor een voorgeschreven behandeling of medicatiegebruik. Het gebruik van malariatabletten is bijvoorbeeld toegestaan, maar alleen als er geen bijwerkingen zijn. Medicatie zoals kalmeermiddelen, slaapmedicatie en sterke pijnstillers kunnen je niet combineren met diepzeeduiken.

    Kinderen vanaf acht jaar kunnen duiken met een aangepaste uitrusting en in een geschikte omgeving met warm water, een makkelijke duiklocatie, enzovoort. Het is aan te raden dat kinderen hun duiken beperken tot een keer per dag. Ook is het belangrijk dat een kind zelf aangeeft te willen duiken, dit is niet iets dat de ouders moeten forceren.

  3. Praktische tips

    De meeste duikongevallen zijn vaak niet te wijten aan genegeerde ziektes of kwalen, maar eerder aan het feit dat duikers hun fysieke conditie overschatten of ‘gevaarlijk’ duiken.

    Hier zijn wat tips:

    • Ook al ben je in goede fysieke conditie, raadpleeg je arts voordat je beslist een duikvakantie te boeken.

    • Volg een toepasselijk fitness programma voordat je vertrekt.

    • Neem les ter plaatse, zelfs met een brevet is het aan te raden om één of twee 'herinneringslessen' te volgen.

    • Zorg ervoor dat je je op je gemakt voelt in het water waarin de duik plaats gaat vinden. Neem alleen deel aan de activiteit als je dit zelf wil en doe het nooit onder druk van een ander. Volg alle instructies nauwgezet op.

    • Draag een wetsuit dat je beschermd tegen kou (zelfs in de tropen), maar ook tegen scherpe objecten zoals koraal, stenen, planten en stekelige fauna. Draag een uitrusting die goed passend is en geschikt is voor je. Bespaar niet op zuurstof en adem normaal onder water.

    • De effecten van druk kunnen niet genoeg benadrukt worden bij het beoefenen van deze sport. Duikers voelen het effect van de druk vooral op de trommelvliezen. Het is daarom belangrijk om de tijd te nemen om goed te klaren, zowel tijdens afdalen en stijgen. Adem langzaam en regelmatig, knijp je neus tijdens de afdaling regelmatig dicht, zodat je geen last van je oren krijgt. Respecteer de verschillende decompressieniveaus tijdens het terugzwemmen naar boven.

    • Let op: duiken binnen 24 uur voordat je gaat vliegen is gevaarlijk. Bij meerdere duiken en diepzeeduiken moet je een pauze van 48 uur inlassen. Dit is ook van toepassing als je op een grote hoogte gaat wandelen.

    • Gebruik sowieso geen alcohol overdag, en 's avonds niet tot matig. Onderschat het belang van nachtrust niet.

    • Beperk beperk het gebruik van wattenstaafjes of oorreinigers, om een oorontsteking te voorkomen. Raadpleeg in het geval van oorontsteking een arts om de juiste behandeling voor te schrijven. Duikers die bijzonder gevoelig zijn voor dit soort problemen, wordt aangeraden om zich strikt te houden aan de preventieve maatregelen die hun artsen voorschrijven.

    • Als er zich een duikongeval voordoet, volg de instructies van je instructeur.

    • Als je snorkelt (zwemmen met een duikbril, zwemvliezen en een snorkel), vergeet dan niet een T-shirt en zonnecrème dragen. Probeer geen grote afstanden af te leggen en verwijder je snorkel af en toe om op adem te komen en je longen volledig te ventileren. Duik niet te vaak achter elkaar tijdens het snorkelen, aangezien je je adem moet inhouden. Duik ook niet alleen. Neem voldoende rust tussen de duiken door.

    • Als je een medisch probleem krijgt tijdens het reizen, wacht dan niet totdat je weer thuis bent maar raadpleeg een arts ter plaatse. Bel de alarmcentrale van je reisverzekering. Zij kunnen je helpen. Zij geven je advies bij de keuze van het beste ziekenhuis ter plaatse en eventueel de betaling hiervan.


Ga naar onze overzichtspagina voor meer reistips.

© AGA International S.A. 2016. Alle rechten voorbehouden.