Extreme hitte


Extreme hitte kan er voor zorgen dat je een zonnesteek oploopt. Ga je op reis naar een zonnige vakantiebestemming, zorg er dan voor dat je rekening houdt met de mogelijke gezondheidsrisico's. Wij geven je een aantal tips om een zonnesteek te voorkomen.
   


 

  1. Zonnesteek

    Een zonnesteek kan erg gevaarlijk zijn, in extreme gevallen zelfs met dodelijke afloop. De temperatuurregelaar van je lichaam houdt in principe op met werken en je loopt het risico een extreem hoge lichaamstemperatuur te krijgen.

    De patiënt kan de volgende symptomen vertonen:

    • neurologische afwijkingen zoals bewustzijnsverlies of stuiptrekkingen;
    hartklachten;
    • huidreacties;
    • droge keel en tong;
    • misselijkheid;
    reizigersdiarree.

    Een zonnesteek kan zonder fysieke inspanning optreden, na blootstelling aan hoge temperaturen voor een lange tijd. De meest getroffen mensen zijn zeer jonge kinderen of oudere volwassenen. Verwar dit niet met oververhitting, waar bijvoorbeeld marathonlopers of militairen last van krijgen bij intense en langdurige fysieke inspanning in warme omstandigheden. Meestal kun je een zonnesteek met succes behandelen als je maar snel bent. Bij het vermoeden van een zonnesteek moet het slachtoffer onmiddellijk worden afgekoeld en gehydrateerd. Leg het slachtoffer in de schaduw, geef koude dranken, verwijder kleding en bedek het slachtoffer met een natte handdoek. Bel daarna direct een ambulanceservice voor verdere behandeling in het ziekenhuis.

  2. Voorkomen van een zonnesteek

    Je kunt de volgende stappen ondernemen om een zonnesteek te voorkomen:
    • Laat nooit een kind of een bejaard persoon achter in een auto of een slecht geventileerde ruimte, zelfs niet voor een paar minuten.

    • Maak zoveel mogelijk gebruik van ruimtes met ventilatoren en airconditioners.

    • Ben je onderweg, neem dan ruim voldoende water met je mee.

    • Pas de kleding van je kinderen aan op de temperatuur en geef ze regelmatig een bad met water dat een paar graden kouder is dan de lichaamstemperatuur. Stimuleer senior reizigers om regelmatig af te koelen met behulp van een spons of een koel, vochtig washandje.

    • Drink veel vocht en stimuleer jonge kinderen en ouderen meer te drinken dan normaal.

    • Vermijd de directe zon tussen de middaguren van 12:00 uur en 16:00 uur en beperk fysieke inspanning in die periode.

    • Verminder of vermijd het gebruik van sigaretten, alcohol, suikerhoudende dranken of koffie.

    • Draag lichte, loszittende linnen of katoenen kleding, bij voorkeur in lichte kleuren. Bescherm je hoofd met een zonnehoed en je ogen met een zonnebril met een hoge beschermingsfactor.

    • Smeer je regelmatig volledig in met zonnebrandcrème of sun block, vooral als je een lichte huid hebt en ná het zwemmen.

    • Acclimatiseer in je nieuwe omgeving.

    Wat te doen als je last krijgt van de volgende symptomen:
    • Krijg je onverhoopt toch hitteklachten zoals hoofdpijn, zwaktegevoel, duizeligheid of koorts, ga dan onmiddellijk rusten in een koele ruimte en drink veel vocht. Raadpleeg je huisarts als de symptomen aanhouden.

    • Mensen met chronische ademhalings-, hart- of vaatziekten moeten hun huidige behandelingen voortzetten en onmiddellijk een arts raadplegen als zich abnormale symptomen voordoen.

    • Als je een medisch probleem krijgt tijdens het reizen, wacht dan niet totdat je weer thuis bent maar raadpleeg een arts ter plaatse. De alarmcentrale van je reisverzekering kan je helpen. Zij geven je advies bij de keuze van het beste ziekenhuis ter plaatse en eventueel de betaling hiervan.

  3. Pas op voor hittegolven

    Hittegolven kunnen leiden tot ernstige gezondheidsproblemen, voornamelijk bij baby's, jonge kinderen en ouderen. Die zijn gevoeliger voor uitdroging of zonnebrand. Neem de bovenstaande voorzorgsmaatregelen zodra je de thermometer ziet klimmen.


Ga naar onze overzichtspagina voor meer reistips.

© AGA International S.A. 2016. Alle rechten voorbehouden.