Met de auto


Als je met de auto op pad gaat, kun je tegen technische ongemakken en onveilige situaties aanlopen. Als automobilist kun je zelf bepaalde maatregelen nemen om technische problemen of ongevallen te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan je autopapieren, een reservesleutel en vraag (indien noodzakelijk) een internationaal rijbewijs aan. Hieronder vind je een aantal autotips voor je wintersport.
   


  1. Voorbereiding

    Het is belangrijk goed voorbereid de winter in te gaan. Zorg voor ondermeer startkabels en een sleepkabel. Controleer of alle verlichting in orde is en zorg voor een reserve lampensetje met juiste type lampjes erin. Het is goed om preventief portierrubbers te behandelen met vaseline en portierssloten met kruipolie/siliconenspray. Laat je bij de aankoop van startkabels goed informeren of ze geschikt zijn voor jouw type auto. Of de kabels geschikt zijn, is mede afhankelijk van de motorinhoud van de auto.

    Bovendien raden wij je aan om Pechhulp af te sluiten zodat je kunt rekenen op snelle en professionele hulp. Heb je onderweg pech met je auto of motor? Je kunt in dat geval 24 uur per dag, 7 dagen per week telefonisch contact opnemen via +31(0)20 851 22 94.

  2. Zorg voor goed zicht

    Ontdoe alle ruiten rondom van sneeuw en ijs voor het wegrijden. Handig is om de voorruit van te voren af te dekken met een doek, karton of krantenpapier. Controleer eveneens van te voren de ruitensproeiervloeistof, op hoeveelheid en voldoende vorstbescherming (antivries). Controleer altijd voor wegrijden dat ruitenwissers niet zijn vastgevroren. Dit kan je ook voorkomen door er van te voren een stukje karton onder te leggen.

  3. Bescherming

    IJs, sneeuw en strooizout zijn zeer belastende voor de auto. Maak daarom de auto regelmatig schoon. Ook een stevige waslaag aanbrengen voor de vorstperiode geeft de auto een goede bescherming. Indien je de auto gedurende de vorstperiode wast, is het belangrijk de portierrubbers en sloten goed te drogen en opnieuw te smeren.

  4. Banden

    In veel landen zijn tegenwoordig winterbanden verplicht gedurende de wintermaanden. Zomerbanden zijn minder geschikt om te rijden bij extreme kou, het rubber van de banden wordt harder waardoor de remweg langer wordt. Winterbanden hebben een andere rubbersamenstelling die langer zacht blijft bij lage temperaturen. Een winterband heeft bij 50 km/u een remweg van 32 meter terwijl deze bij een zomerband 63 meter is, het dubbele. Controleer regelmatig de bandenspanning, niet alleen voor de wegligging maar ook voor een gunstiger brandstofverbruik en minder slijtage.

  5. Starten

    Het meest voorkomende probleem is een lege/zwakke accu. Zorg daarom tijdig voor een goede accu. De levensduur bedraagt gemiddeld 4 jaar. Indien je de auto start controleer dan van te voren dat alle overige elektrische verbruikers als verlichting, achterruitverwarming, radio/navigatie, airco etc., uitgeschakeld zijn. Het is niet bevorderlijk voor de motor om deze voor te verwarmen. Wanneer je de auto gestart hebt is het beter om er meteen rustig mee weg te rijden. Dus voor het starten de ruiten schoonmaken/krabben. Let op dat er bij het krabben geen elektrische verbruikers aanstaan, zoals binnenverlichting vanwege een geopend portier. Ook als de auto voor langere tijd niet gebruikt wordt, of slechts voor zeer korte ritjes zal de accu op een bepaald moment leeg raken.

  6. Handrem

    Zet de auto niet op de handrem, maar in de 1e versnelling of in de achteruitversnelling om te voorkomen dat de handremkabel vastvriest. Indien de auto een elektrische (automatische) handrem heeft kan deze functie uitgeschakeld worden. Zie hiervoor de handleiding van de auto.

  7. Winterbeurt

    Het beste is het om de auto voorafgaande aan de winterperiode een zogenaamde wintercontrole te laten ondergaan bij de garage/dealer. Hier wordt onder meer gekeken naar de kwaliteit van de accu, status van de banden en bandenspanning, multiriem, vorstbeveiliging en niveau van de koelvloeistof en ruitensproeiervloeistof. Tevens wordt het remsysteem gecontroleerd en getest. Indien deze controle niet is uitgevoerd dien je deze punten zelf onder controle te houden.

  8. Bio-ethanol benzine

    Het percentage bijgemengde biobrandstof in benzine en diesel neemt in de loop der jaren toe. In Frankrijk is nu al E10 verkrijgbaar, dat is een Euro 95-variant waarin 10% bio-ethanol zit. Niet alle benzineauto's kunnen probleemloos E10 tanken. Zo levert het vooral bij de eerste generatie direct ingespoten motoren (de dealer weet of je zo'n motor hebt) problemen op. Voor auto's die geen E10 mogen gebruiken geldt: tank SuperPlus 98 als er geen Euro 95 leverbaar is. Deze benzine is weliswaar duurder, maar geeft je minder kans op technische mankementen.

  9. Winterkettingen

    In sommige wintersportlanden is het verplicht winterkettingen bij je te hebben. Zorg dat je de juiste maat kettingen bij je hebt. Het is zeer raadzaam vooraf thuis een keer te oefenen met het omleggen van de kettingen, bij het verkeerd omleggen van de kettingen kan namelijk schade ontstaan. Wanneer je op locatie bent en twijfelt of het moment daar is om ze te gaan gebruiken lag ze dan direct om.

  10. IJskrabber

    Een goede ijskrabber is onmisbaar. We adviseren je om een ijskrabber te nemen die direct grote stukken ijs meepakt en gemakkelijk in de hand ligt. De motor aanzetten tijdens het krabben komt vaak voor. De auto wordt alvast warm en de ruiten ontdooien enigszins. Het heeft echter ook negatieve effecten voor de motor, het milieu en de gezondheid van degene die het ijs staat te krabben in verband met de uitlaatgassen.


Ga naar onze overzichtspagina voor meer reistips.

© AGA International S.A. 2016. Alle rechten voorbehouden.