Annuleren van je reis

Als je een reis geboekt hebt, dan is het een teleurstelling wanneer je de reis moet annuleren. Het is goed om te weten dat niet iedere reden tot annuleren ook verzekerd is: alles waar wij dekking voor bieden, kun je teruglezen in de verzekeringsvoorwaarden. Staat jouw reden er niet bij, dan zullen wij geen vergoeding geven.

Je hebt je reis geannuleerd en ontvangt een nota van de reisorganisatie of het reisbureau. Op deze nota staat welk bedrag je moet betalen voor het annuleren van de reis, dit is meestal een percentage van de reissom. Hoe dichter je bij de reisdatum komt, hoe hoger dit percentage aan kosten zal zijn. Als je annuleert op de reisdatum wordt zelfs de volledige reissom in rekening gebracht.
Het bedrag wat door de reisorganisatie in rekening wordt gebracht, is het bedrag wat bij onze maatschappij kan worden ingediend. Op het moment dat je al meer hebt betaald voor de reis dan het bedrag van de annuleringskosten, dan ontvang je de annuleringskosten van ons en het andere deel van de reisorganisatie. In de praktijk zal dit meestal door het reisbureau geregeld worden. De premie die je betaald hebt voor de annuleringsverzekering ontvang je niet terug: de annuleringsverzekering en je dekking is immers ingegaan op het moment dat je de annuleringsverzekering afsloot.

Annuleren van een vliegticket
Doordat veel vliegtuigmaatschappijen het vervoer door de lucht via eigen sites aanbieden, is het eenvoudig om zelf een ticket te boeken. Ook de reisbureaus helpen je graag.
Het annuleren van een ticket kent een andere procedure dan het annuleren van een zogenaamde pakketreis (vervoer en verblijf) of een geboekt verblijf waar je met de auto heen rijdt.

Iedere vliegtuigmaatschappij geeft aan dat het ticket ‘non-refundable’ is; dit betekent dat de vliegtuigmaatschappij je de ticketprijs niet terugbetaald. Naast de ticketprijs betaal je meestal ook toeslagen, zoals luchthavenbelasting en brandstofheffing. Deze toeslagen kunnen wel worden teruggevraagd aan de vliegtuigmaatschappij; wanneer je het ticket via een reisbureau geboekt hebt, dan zal het reisbureau deze toeslagen voor je terugvragen. Is het ticket door jou direct bij de vervoerder geboekt, dan moet je deze teruggave zelf aanvragen. Dit kunnen we helaas niet van je overnemen. De luchtvaartmaatschappij accepteert namelijk alleen een aanvraag die je zelf doet. Als wij je melding van het annuleren van een vliegticket ontvangen of wanneer je ons telefonisch vraagt hoe te handelen, dan zullen wij je deze procedure uitleggen. Ook geven we aan hoe je deze teruggave bij de verschillende vervoerders aan kunt vragen.

Heb je een vraag over een schade?
Neem dan contact op met de afdeling claims. Heb je al een schade gemeld, vermeld dan ook altijd je dossiernummer.
Bekijk hier hoe je contact opneemt met de claims afdeling.

Terug

Veelgestelde vragen

Heb je vragen over de producten, diensten of hulpverlening van Allianz Global Assistance? Vind het antwoord in de veelgestelde vragen.

Reviews - De klant aan het woord

Bij Allianz Global Assistance staan service en klantgerichtheid centraal. Ons motto is niet voor niets `How can we help?´.

Algemene contactinformatie

Allianz Global Assistance is gevestigd in Amsterdam. Hieronder vind je de adres- en bezoekgegevens.