Senior reizigers


Zorgeloos op reis gaan kan alleen met de juiste voorbereidingen. Wij raden daarom iedereen aan om vooraf goed te bepalen of een vakantiebestemming geschikt is. Het kan bovendien geen kwaad om bij de huisarts na te gaan of reizen verantwoord is. Speciaal voor de senior reiziger geven wij hieronder een aantal reistips.
   


 

  1. Voor vertrek

    De levensverwachting en de pensioenleeftijd is aan het stijgen, waardoor senioren meer en op hogere leeftijd blijven reizen. Voordat je op reis gaat, raadpleeg een huisarts voor een medische check-up om vast te stellen of de geplande reis verantwoord is.

    Een huisarts kan een medicatielijst voor je samenstellen, met name als:
    • je gevoelig bent voor verkoudheden, sinusitis of otitis.

    • je lijdt aan een chronische ziekte, zoals insulineafhankelijke diabetes, astma, allergieën, epilepsie, ademhalings-, hart-of nierinsufficiëntie.

    • je een behandeling volgt voor kanker of niet goed werkend immuunsysteem.

    • je last hebt van paniekaanvallen (agorafobie of claustrofobie).

    • je onlangs een operatie hebt gehad, met name in het geval van coronaire insufficiëntie (angioplastiek of een bypassoperatie), glaucoom, loslating van het netvlies, of een binnenoorkwaal.

    • je last hebt van nierkoliek.

    • je last hebt van pijn op de borst.

    • je chronisch medicatiegebruiker bent.

    • je geen trappen kunt lopen zonder buiten adem te raken.

    • je recentelijk een CVA hebt gehad.

    • je last hebt van een onregelmatige hartslag.

    • je een pacemaker draagt.

    Als je een chronische ziekte of een gecompliceerde medische voorgeschiedenis hebt, vraag dan de arts om een medisch rapport te schrijven. Dat is bij voorkeur in het Engels en beschrijft je situatie goed door middel van een omschrijving van de ziekte, de voorgeschiedenis, recente testresultaten en het behandelplan.

    Wijk nooit af van je gebruikelijke behandeling, zelfs niet in het vliegtuig. Houd de medicatie altijd bij je en neem een duplicaat van het recept mee met vermelding van de internationale naam (de DCI) van elk medicijn. Bijvoorbeeld, de DCI van aspirine is acetylsalicylzuur. Op deze manier kun je snel vervanging vinden, waar je ook bent.

  2. De bestemming kiezen

    Kies de bestemming zorgvuldig. Houd rekening met factoren zoals vliegen en vakantie houden op grote hoogtes. Zelfs in grote steden zoals Mexico City en La Paz kunnen door de hoogteligging long- of hartklachten ontstaan.

    Houd ook goed rekening met tijdverschillen, vooral als je medicijnen zoals insuline gebruikt. Overleg met een arts hoe je dit het beste kunt aanpakken.

    In tropische landen kun je door de hoge temperaturen sneller last krijgen van buikklachten of uitdroging. Het is essentieel dat je goed op je persoonlijke hygiëne past. Was regelmatig de handen met water en zeep. Drink alleen gebotteld mineraalwater - minstens twee tot drie liter water per dag - schil alle vruchten, vermijd het eten van rauwe groenten, sla, schaaldieren, opgewarmde maaltijden of rauw vlees.

  3. Vaccinaties

    Zorg ervoor dat je huisarts het vaccinatieboekje goed controleert op zowel de standaard vaccinaties als de vaccinaties die specifiek betrekking hebben op de reisplannen. Doe dit ruim voor vertrek.

    De vaccinatie tegen tetanus, polio en difterie (DTP) moet zeker up-to-date zijn. Andere inentingen zullen afhangen van de bestemming. Een vaccinatie tegen gele koorts is niet wettelijk verplicht, maar wel aan te raden als je naar een gebied reist waar dat heerst, zoals tropisch Afrika of Zuid-Amerika. Een huisarts of plaatselijke GGD kan je hierover inlichten.

  4. Malaria preventie

    Voordat je op reis gaat is het van belang dat je bewust bent van de risico's van malaria en op de hoogte bent van de maatregelen die je kunt nemen, om muggenbeten te voorkomen. Een arts kan je voorzien van alle nodige informatie en kan een preventieve behandeling voorschrijven.

  5. Tijdens de reis

    Oudere mensen hebben een relatief groter risico op (diepveneuze) trombose, vooral op langere vluchten of busreizen. Het is van belang dat je niet te lang stil blijft zitten en dat je regelmatig water drinkt, minstens een liter elke vier uur. Als het niet mogelijk is om te staan of te lopen, aarzel dan niet om wat oefeningen in je stoel te doen met de belangrijkste spiergroepen in het onderlichaam zoals de kuiten en dijen, in combinatie met ademhalingsoefeningen. Het dragen van steunkousen werkt ook goed tijdens lange reizen. Die zijn zelfs noodzakelijk als je spataderen of problemen met je bloedsomloop hebt. Vermijd alcohol.

    Als je eenmaal op de bestemming bent, was dan je handen regelmatig, vermijd het baden in of lopen door stilstaand water en bescherm jezelf goed tegen de zon en muggen.

    Als je een medisch probleem krijgt tijdens het reizen, wacht dan niet totdat je weer thuis bent maar raadpleeg een arts ter plaatse. Bel de alarmcentrale van je reisverzekering. Zij kunnen je helpen. Zij geven je advies bij de keuze van een goed ziekenhuis ter plaatse en regelen eventueel de betaling hiervan.


Ga naar onze overzichtspagina voor meer reistips.

© AGA International S.A. 2016. Alle rechten voorbehouden.