Annuleren en annuleringsverzekering

Hieronder hebben we de veel gestelde vragen voor het onderwerp 'Annuleren en annuleringsverzekering' geplaatst.

Klik op de vraag voor het antwoord. Of ga terug naar het overzicht.

 

Veel gestelde vragen


    Annuleren

  1. Ik wil een reis annuleren, hoe doe ik dat? Wat is de termijn voor annuleren?

    Zodra u weet dat u uw reis moet annuleren, dient u uw reis binnen 3 x 24 uur te annuleren bij uw reisorganisatie of reisbureau. U kunt uw schade online indienen of het schade aangifteformulier schriftelijk invullen. Waar u wel of niet voor verzekerd bent bij het annuleren van uw reis is afhankelijk van uw persoonlijke polis. Bekijk voor meer informatie het voorwaardenoverzicht.

  2. Wat is een reden om te kunnen annuleren?

    Er zijn verschillende gebeurtenissen die verzekerd zijn op de annuleringsverzekering. Bekijk voor meer informatie het dekkingsoverzicht van de voorwaarden van uw annuleringsverzekering. Zodra u weet dat u uw reis moet annuleren, dient u uw reis binnen 3 x 24 uur te annuleren bij uw reisorganisatie of reisbureau. Als u twijfelt of uw reden verzekerd is, neem dan contact op met onze afdeling Schade via telefoonnummer
    (020) 561 87 30 (bereikbaar op werkdagen: 8:00-18:00 uur en zaterdag: 9:00-17:00 uur) of per e-mail
    naar schade@allianz-assistance.nl

  3. Kan ik de reis annuleren als er een familielid ziek is?

    Alleen ernstige ziekte, ongeval of overlijden van familie in de 1e en 2e graad, vallen onder de dekking van de Annuleringsverzekering van Allianz Global Assistance.
    Familieleden 1e graad • Partner, (schoon)ouders, kinderen en partners van je kinderen.
    Familieleden 2e graad • Kleinkinderen, grootouders, broers, zwagers en (schoon)zussen.

  4. Mijn reisgenoot is ziek en kan niet mee op vakantie, maar is geen 1e of 2e graads familie.
    Kan ik mijn reis óók annuleren?

    U kunt de reis annuleren en de annuleringskosten bij ons indienen als u een annuleringsverzekering heeft afgesloten, de reisgenoot de reis moet annuleren en indien de:
    - reisgenoot op uw boekings- of reserveringsformulier genoemd staat;
    - reisgenoot een eigen annuleringsverzekering voor deze reis heeft afgesloten;
    - oorzaak van de annulering verzekerd is.
    U moet het bewijsstuk meesturen waaruit blijkt dat uw reisgenoot de annuleringskosten heeft teruggekregen op zijn/haar eigen annuleringsverzekering. 

  5. Hoe moet ik refund indienen bij de luchtvaartmaatschappij?

    Als u een vliegticket annuleert, bent u meestal de aankoopprijs van het ticket kwijt. U kunt bij annulering wel de betaalde luchthavenbelasting en andere taksen terugvragen. Het verzoek om teruggave van de belastingen moet binnen 3 maanden na de geboekte reisdatum schriftelijk worden ingediend. Neem contact op met uw luchtvaartmaatschappij over hoe u restitutie moet indienen. 


    Annuleringsverzekering

  6. Wat is een annuleringsverzekering?

    Het is verstandig een goede annuleringsverzekering af te sluiten, want er kan onverwacht iets gebeuren waardoor u genoodzaakt bent uw geboekte reis uit te stellen of zelfs te annuleren. Zo komt u niet voor financiële verrassingen te staan. De annuleringsverzekering vergoedt onder andere de kosten van de reis bij ernstige ziekte, ongeval of overlijden van uzelf of uw medereizigers. Net als bij de reisverzekering kunt u een kortlopende of doorlopende annuleringsverzekering afsluiten. Door een annuleringsverzekering af te sluiten, krijgt u het reisgeld (gedeeltelijk) terug bij annulering in geval van een verzekerde gebeurtenis. 

  7. Wat is het verschil tussen de standaard en de Dubbel-Zeker Annuleringsverzekering?

    ► Standaard: als er sprake is van een verzekerde gebeurtenis, dan krijgt u standaard bij het afbreken van uw reis de niet-gebruikte dagen vergoed. U krijgt zelfs een vergoeding bij vertraging, langer dan 8 uur, bij vertrek of aankomst.
    ► Dubbel-Zeker: met de Dubbel-Zeker variant krijgt u de volledige reissom terug - tot maximaal het verzekerde bedrag - wanneer u de reis moet afbreken in geval van een verzekerde gebeurtenis. Zelfs tot de voorlaatste dag van de vakantie.
    Op uw polisblad staat welke dekking u heeft afgesloten.

  8. Kan ik een annuleringsverzekering afsluiten als ik de reis al geboekt heb?

    U kunt een annuleringsverzekering afsluiten binnen 7 dagen na boeking. Heeft u de reis langer dan 7 dagen geleden geboekt? Neem dan telefonisch contact op met het Service Team via telefoonnummer (020) 561 87 11 (bereikbaar op werkdagen: 8:00-18:00 uur en zaterdag: 9:00-17:00 uur).


Terug naar het overzicht

© AGA International S.A. 2016. Alle rechten voorbehouden.