Wintersport


Wintersport wordt steeds populairder en biedt vele mogelijkheden. De bergen, de sneeuw en de zon kunnen je een fantastische vakantie bieden. Dat is echter niet zonder risico’s. Het is belangrijk om goed voorbereid en fit op reis te gaan. Ook adviseren wij je om je voor te bereiden op koude temperaturen en een sterke zonkracht in de bergen. Vergeet niet om je verzekeringen dubbel te checken. Voorkom extra hoge kosten door een wintersportdekking af te sluiten
   


 

  1. Wat verstaat men onder wintersport?

    Met wintersport worden veel verschillende sporten bedoeld: alpine skiën, langlaufen, telemarken, snowboarden, freeriden, maar ook schaatsen, rodelen, bobsleeën, curling, sneeuwfietsen, ijsduiken, etc.

  2. Wie kan er op wintersport gaan?

    Over het algemeen kan iedereen genieten van de wintersport.

    Maar, actief zijn op grote hoogtes is af te raden als je te maken hebt met:

    hart- en vaatziekten;
    • ademhalingsproblemen;
    • chronische bronchitis of astma;
    • zwangerschap;
    • bepaalde bloedziektes;
    • psychische problemen.

    Raadpleeg je huisarts voordat je een sneeuwvakantie gaat plannen.

    Ga je met kinderen op wintersport, kies dan het skigebied zorgvuldig uit en overweeg de hoogte. Als je kind jonger dan een jaar is, probeer dan een skigebied te vinden dat onder de 1200 meter ligt. Kinderen tussen de één en vier kun je meenemen naar een skigebied tot 1500 meter. Je hoeft geen rekening meer te houden met de hoogte als je kind ouder dan vier is. Wees wel voorzichtig met het gebruik van liften en de abrupte verandering in hoogte. Ook als je per auto naar het skigebied rijdt, neem dan regelmatig even pauze. Zo kunnen je kinderen geleidelijk wennen aan het hoogteverschil. Als je kind verkouden is, stop dan wat vaker. De verandering in hoogte kan oorpijn veroorzaken. Zorg dat je kind tijdens de reis regelmatig drinkt omdat dit de klachten kan verminderen.

    Kinderen onder de drie jaar skiën soms een beetje, maar vaak nog helemaal niet. Doordat ze niet veel bewegen, zullen ze erg vatbaar zijn voor de kou. Het is daarom heel belangrijk dat ze voldoende warme kleding dragen met wanten en een muts, goede kwaliteit zonnebrillen dragen en ingesmeerd zijn tegen zonnebrand.

  3. Wintersport tips

    Hier zijn wat tips om volop te kunnen genieten van je wintervakantie:

    • Sport je niet regelmatig? Raadpleeg dan je arts voordat je op wintersportvakantie gaat. Als je gezondheid het toelaat, probeer dan in ieder geval om een aantal weken voordat je vertrekt te gaan bewegen of sporten. Je kunt denken aan wandelen, rolschaatsen, joggen, fietsen of traplopen.

    • Zorg ervoor dat je uitrusting in orde is voordat je vertrekt. Laat je ski’s of board waxen en je bindingen afstellen door een expert en controleer of je boots nog in goede staat verkeren. Controleer of je kleding nog compleet is en in goede staat verkeert en dat je skiuitrusting nog bij je niveau past.

    • Markeer je ski-uitrusting om te voorkomen dat een medeskiër per ongeluk jouw spullen meeneemt. Er zijn ook slotjes te koop waarmee je je skispullen op slot kunt zetten, handig als je bijvoorbeeld aan het lunchen bent.

    • Draag passende bescherming om knie- of polsletsel te voorkomen.

    • Neem les, goed aangeleerde techniek is de beste voorzorgsmaatregel om blessures en valpartijen te voorkomen.

    • Wij raden het aan dat kinderen een helm dragen. Dit is zelfs verplicht in vele landen en vermindert de kans op hoofdletsel met 50%.

    • Kleed je warm aan. Skikleding is ontworpen om de temperatuur van je lichaam constant te houden tijdens het skiën. Informeer dagelijks naar het weerbericht, zodat je je goed kan voorbereiden.

    • Zorg dat je gezicht goed ingesmeerd is, zelfs als het bewolkt is.

    • Draag altijd een zonnebril. UV-stralen in de bergen zijn erg sterk en kunnen je ogen verbranden! Wij raden een goede kwaliteit zonnebril aan, om lichtintensiteit te verminderen en je netvlies te beschermen tegen de gevaren van de zon. Bovendien is het gebruik van zonnebrandcrème aan te raden.

    • Vermijd zware inspanningen tijdens de eerste 48 uur van je vakantie om te acclimatiseren. Overschat je conditie niet en begin met skiën op de makkelijke pistes. Neem ook regelmatig een pauze.

    • Doe warming-up oefeningen zoals lopen, strekken en kniebuigingen voordat je de pistes opgaat. Je voorkomt hiermee ongevallen.

    • Zorg dat je goed op de hoogte bent van de betekenis van waarschuwingsborden en de moeilijkheidsgraad van de pistes. Pas ook op anderen! Beheers je snelheid, plan je route vooruit en houd je rekening met skiërs die onder je skiën. De meest voorkomende ongelukken gebeuren als skiërs op elkaar botsen.

    • Ski nooit met een kind op je rug, ook al ben je een goede skiër. Je bent niet immuun voor een val of een botsing met een andere skiër.

    • Ben je betrokken bij een ongeval, markeer de plaats van het ongeval door de eigen ski's in een kruis voor (bergzijde) het slachtoffer in de sneeuw te steken. Bedek het slachtoffer meteen, zodat hij of zij het niet koud krijgt. Roep medische hulp in en stel het slachtoffer gerust, vertel dat er hulp onderweg is.

    • Pas je dieet aan je fysieke activiteit. Gebruik maaltijden die rijk zijn aan koolhydraten en neem snacks mee om op de pistes te gebruiken. Je kunt daar bijvoorbeeld gedroogde vruchten of mueslirepen voor nemen. Goed uitgebalanceerd avondeten is belangrijk om je batterij weer op te laden.

    • Vermijd alcohol, omdat dit skivaardigheid en concentratie vermindert.

    • Lichamelijke inspanning en kou kunnen uitdroging veroorzaken. Drink daarom veel en regelmatig water tijdens je activiteiten.

    • Skiën buiten de piste is zeer gevaarlijk. Het is daarom aan te raden om dit alleen te doen met een gids of een skileraar die het gebied goed kent. Zorg ervoor dat je een lawine-uitrusting draagt inclusief een lawinepiep, sneeuwschep en sneeuwsonde. Het is natuurlijk belangrijk dat je weet hoe je deze uitrusting moet gebruiken.

    • Neem kennis van de veiligheidsregels van het FIS (de Internationale Ski Federatie). Deze tien pisteregels zijn opgesteld voor de veiligheid van alle skiërs. Iedereen dient goed op de hoogte te zijn van deze veiligheidsregels.

    • Neem genoeg rustpauzes gedurende de dag.

    • Als je een medisch probleem krijgt tijdens het reizen, wacht dan niet totdat je weer thuis bent maar raadpleeg een arts ter plaatse. Bel de alarmcentrale van je reisverzekering. Zij kunnen je helpen. Zij geven je advies bij de keuze van het beste ziekenhuis ter plaatse en eventueel de betaling hiervan.


Ga naar onze overzichtspagina voor meer reistips.

© AGA International S.A. 2016. Alle rechten voorbehouden.