Coronavirus

Update 8 juli 2021 : Helaas is het coronavirus nog steeds de wereld niet uit, maar de overheid heeft inmiddels het oranje (negatief) reisadvies voor een aantal landen alweer op geel of groen gezet.  De komende periode zullen er naar verwachting meer landen opengesteld worden, maar blijven er nog  aangepaste reisadviezen gelden. Op de website van Buitenlandse Zaken vind je een overzicht van corona adviezen en beperkingen per land. Houd hier rekening mee als je op reis gaat. Je kunt ook de Reisapp BZ downloaden en aangeven over welke landen je updates van reisadviezen wil ontvangen.

Belangrijk om te weten is dat je gewoon verzekerd bent als je reist naar landen met kleurcode groen of geel, maar dat je niet verzekerd bent voor corona gerelateerde schade in landen met kleurcode oranje (alleen noodzakelijke reizen) of rood (niet reizen).

Uitbreiding reisverzekering
Wij hebben de dekking op de reisverzekering uitgebreid met een quarantainedekking wanneer je reist naar een bestemming met een groen of geel reisadvies. Dit  geldt voor zowel onze kortlopende als onze doorlopende reisverzekering. Hiervoor hoef je geen extra premie te betalen.

Met de quarantainedekking ben je verzekerd van een vergoeding voor extra reis- en verblijfskosten als je onverwacht langer op je bestemming moet blijven wanneer de (lokale) overheid je individuele quarantaine oplegt vanwege Covid-19. Dit geldt ook als de overheid van het land dit specifiek oplegt voor de accommodatie waarin je verblijft, waardoor je niet op de geplande datum terug kan reizen naar Nederland. Zelfs wanneer de accommodatie in z’n geheel in quarantaine moet, met uitzondering van cruiseschepen. 

Het volledige overzicht van deze dekking vind je hier. De voorwaarden van de reisverzekering worden niet aangepast, maar je kunt dit document downloaden en bij je polis bewaren. 

Nee, je hebt geen recht op een vergoeding vanuit je annuleringsverzekering. De (wijziging van) kleurcode voor Nederland is geen verzekerde gebeurtenis. Wij adviseren je om contact op te nemen met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij waar je de reis hebt geboekt.

Je verplicht laten testen op het coronavirus is een ‘maatregel van de overheid’. Dit is geen verzekerde gebeurtenis. Deze kosten worden dus niet vergoed. Ook niet als je verzekerd bent voor aanvullende medische kosten.

Als je positief getest wordt op corona en niet mag reizen naar het betreffende land, dan worden de annuleringskosten vergoed als je een annuleringsverzekering hebt afgesloten.

Een verplichte vaccinatie is een ‘maatregel van de overheid’. Dit is geen verzekerde gebeurtenis. Deze kosten worden dus niet vergoed. 
Ja, als je verplicht in quarantaine moet omdat je mogelijk besmet bent met corona, omdat je via de corona-app of vanuit het bron- en contactonderzoek van de GGD wordt gewaarschuwd dat je in aanraking bent geweest met iemand die besmet is, dan worden de annuleringskosten vergoed als je hierdoor niet meer op reis kunt gaan. Als je in quarantaine moet, als onderdeel van een grote groep (b.v. school of sportvereniging) op last van de overheid, dan ben je hiervoor niet verzekerd. 
Ja, we zien het hebben van corona als ziekte waardoor je de reis kan annuleren. Wij vergoeden in dat geval de annuleringskosten. 
Allianz Global Assistance heeft een aantal unieke Covid-19 dekkingen toegevoegd bij de Kortlopende en Doorlopende Reis- en Annuleringsverzekering. Zo weet je precies waar je aan toe bent voordat je een vakantie gaat boeken of als je al op reis bent en te maken krijgt met Covid-19 of quarantaine. 

Scroll horizontaal om meer te zien

Reisadvies op dag van vertrek
Reisadvies op dag van vertrek
Diagnose Covid-19
Diagnose Covid-19 van niet reisgenoten zoals familie
Verplichte quarantaine door overheid
Verplichte individuele quarantaine
Angst om te reizen
Kosten verplichte PCR test of vaccinatie
Wijziging kleurcodering naar oranje/rood
Wijziging van de kleurcode is geen geldige annuleringsreden.
Wijziging van de kleurcode is geen geldige annuleringsreden.
Opname wegens diagnose Covid-19
Medische kosten bij diagnose Covid-19
Als medische kosten is meeverzekerd
Niet Covid-19 gerelateerde schade of letsel
Verplichte quarantaine door overheid
Verplichte quarantaine door overheid aangewezen accommodatie
Extra verblijfskosten + latere terugvlucht
Verplichte individuele quarantaine
Extra verblijfskosten + latere terugvlucht
Denied boarding (alleen Covid-19 gerelateerd) (ALLEEN TERUGVLUCHT)
Extra verblijfskosten + latere terugvlucht
Vergoeding verplichte (PCR-)test, op medisch voorschrift
Dat is erg vervelend. Neem in dat geval zo snel mogelijk contact op met de coronalijn om je te laten testen (0800-1202) of neem contact op met jouw huisarts. Als de tijd tot vertrek erg kort is, laat dan een sneltest op of in de nabijheid van de luchthaven afnemen. Dan loop je niet het risico om geweigerd te worden als je aan boord van het vliegtuig gaat. 

We begrijpen dat je zo snel mogelijk terug wilt. Neem hiervoor contact op met het reisbureau, touroperator of de vervoersmaatschappij waar je de reis hebt geboekt. Als je de reis zelf hebt geboekt, neem dan contact op met het Ministerie van Buitenlandse Zaken of de Nederlandse ambassade.

Let op: Het terughalen van reizigers vanwege de sluiting van de grens of vanwege wijziging van de kleurcode is niet verzekerd op de reisverzekering. 

Als je reist naar een land waar de kleurcode van het reisadvies oranje is, dan worden de kosten voor coronagerelateerde schade niet vergoed. Hierbij maakt het niet uit of je wel of niet gevaccineerd bent. Het reizen naar een land waarvoor het reisadvies oranje of rood is, raden we ook om deze reden dus nadrukkelijk af.
Faillissement van de reisorganisatie/reisbureau is geen annuleringsreden. Je krijgt deze kosten dus niet vergoed. We adviseren je contact op te nemen met de reisorganisatie/reisbureau, SGR of de curator.
Het afgeven van een negatief reisadvies (kleurcode oranje of rood) vanwege een epidemie is geen geldige reden in de annuleringsverzekering. Je annuleringskosten worden dus niet vergoed. Wij adviseren om contact op te nemen met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij waar je de reis hebt geboekt.
Een (dreigende) sluiting van de grens is geen geldige annuleringsreden. Je krijgt deze kosten niet vergoed.
Het sluiten van de grens van een land is geen geldige annuleringsreden. Wij adviseren om contact op te nemen met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij waar je de reis hebt geboekt. 
Het coronavirus valt niet onder de dekking van een natuurramp of terroristische aanslag en de kosten voor het annuleren zijn dus niet verzekerd.  

Heb je de kortlopende annuleringsverzekering vóór 1 november 2019 afgesloten? Dan kom je in aanmerking voor premierestitutie. Neem hiervoor contact met ons op.

Een kortlopende annuleringsverzekering afgesloten na 1 november 2019 kun je niet tussentijds opzeggen. Ook krijg je de betaalde premie niet terug.

Een annuleringsverzekering gaat namelijk in op het moment van afsluiten. Meestal is dit op de boekingsdatum van de reis. Een annuleringsverzekering biedt niet alleen dekking als de reis op het laatste moment niet door kan gaan, maar treedt in werking vanaf het moment van afsluiten. Bijvoorbeeld in geval van een ernstige ziekte waarvoor een behandeltraject gestart wordt of een operatie die de plannen doorkruist. Maar ook niet-medische oorzaken dienen zich meestal niet in de laatste week voor vertrek aan, zoals een scheiding of ontslag. Op het moment dat de touroperator een reist annuleert in verband met corona, hebben wij al een groot deel van het risico gelopen en in veel gevallen ook al een uitkering gedaan. Dat is de reden waarom wij de premie voor deze verzekering niet terugbetalen.

De doorlopende annuleringsverzekering kun je na het eerste jaar tussentijds wijzigen of opzeggen.

Laat je zo snel mogelijk testen. Bij een positieve test krijg je de annuleringskosten vergoed. Word je negatief getest, dan kan je met het testbewijs alsnog op reis. 
Laat je zo snel mogelijk testen. Bij een positieve test krijg je de annuleringskosten vergoed. Word je negatief getest, dan kan je met het testbewijs alsnog op reis.
Het omboeken of annuleren vanwege een geplande vaccinatie in de vakantie is geen verzekerde gebeurtenis op de annuleringsverzekering. Deze kosten worden dus niet vergoed.
Je verplicht laten testen op het coronavirus is een ‘maatregel van de overheid’. Dit is geen verzekerde gebeurtenis. Deze kosten worden dus niet vergoed. Ook niet als je verzekerd bent voor aanvullende medische kosten. 

Neem in deze situatie zo snel mogelijk contact op met je reisorganisatie om te kijken naar de eerst mogelijke terugreisdatum naar Nederland of doorreisdatum naar een gebied met kleurcode geel of groen. Als je op eigen gelegenheid reist, moet je dit zelf organiseren.

Eventuele (extra) kosten van terugreizen vallen niet onder de dekking van de reisverzekering.

Als je op reis gaat naar een gebied waarvoor op de datum van vertrek, vanwege een uitbraak van het coronavirus, een oranje (en rood) reisadvies geldt, dan biedt de reisverzekering  geen dekking voor coronagerelateerde schades als je daar naar toe reist. Wordt echter je camera gestolen of loop je een andere ziekte op dan corona, dan is dit wel verzekerd. Wees uiteraard voorzichtig met je gezondheid en houd je aan de richtlijnen van de overheid ter plaatse.
Word je tijdens je reis in één van de gebieden waar het coronavirus heerst ziek? Dan adviseren we om zo snel mogelijk contact op te nemen met onze alarmcentrale via het telefoonnummer +31 (0) 20 592 9292. Als je de dekking Medische kosten hebt afgesloten, dan worden de medische kosten volledig vergoed als de kleurcode groen/geel is. Ook worden extra reis- en verblijfskosten van individuele quarantaine of quarantaine van een specifiek door de overheid aangewezen accommodatie vergoed. Let op: De medische kosten en andere coronagerelateerde kosten worden niet vergoed als op jouw bestemming een negatief reisadvies geldt (kleurcode oranje of rood). Geldt code geel of groen op je bestemming, dan worden eventuele extra reis- en verblijfskosten van meereizende gezinsleden en één reisgenoot vergoed tot een bepaald maximum. Dit is afhankelijk van de afgesloten dekking. Ook de kosten voor eventueel langer verblijf of terugkeer naar huis worden vergoed. 

Heb je een kortlopende reisverzekering en dreig je de einddatum te overschrijden, neem dan contact op om de verzekering te verlengen.

Als je een doorlopende reisverzekering hebt, dan heb je afhankelijk van je keuze tot 60 of 180 dagen dekking op deze verzekering. Mocht je het maximaal aantal dagen overschrijden, neem dan contact met ons op.

Als je landt in of reist door een gebied met een oranje kleurcode en een alternatieve route redelijkerwijs niet van je mag worden gevraagd, dan heb je tijdens de reis ook dekking voor coronagerelateerde schades. Dit geldt alleen als je direct doorreist naar een gebied met een geel reisadvies en ook niet overnacht in het gebied met het oranje reisadvies.
Ja, je kunt je reisverzekering opzeggen en je ontvangt je premie hiervoor terug. 
Ja, je kunt je reisverzekering opzeggen en je ontvangt je premie hiervoor terug. 

Repatriëring is alleen verzekerd als er een directe medische noodzaak is of in geval van overlijden op vakantie. Er is geen dekking als je vanuit de plaatselijke overheid gevraagd wordt te vertrekken of als de kleurcode oranje of rood wordt. 

Als je een georganiseerde reis boekt bij een ANVR-aangesloten touroperator, dan zal de touroperator je helpen om terug te komen naar Nederland. Als je zelf je reis samenstelt, dan ben je zelf verantwoordelijk voor jouw terugreis. Wil je er zeker van zijn dat je geholpen wordt om terug te komen naar Nederland, check dan bij boeking of de ANVR-voorwaarden op jouw reis van toepassing zijn. 

Ja, als je pech krijgt dan krijg je hulp bij pech onderweg. Uiteraard alleen als de hulpverleners van de overheid ter plaatse deze hulp ook mogen blijven verlenen.

Live Chat

Openingstijden:
Ma-vr van 09.00 tot 20.00
Zaterdag van 09.00 tot 17.00

Whatsapp

Openingstijden:
Ma-vr van 09.00 tot 20.00
Zaterdag van 09.00 tot 17.00

Telefoon

Openingstijden:
Ma-vr van 08.00 tot 18.00
Zaterdag van 09.00 tot 17.00