Coronavirus

Update 11 november 2021: Helaas is het coronavirus nog steeds de wereld niet uit, maar de overheid heeft inmiddels het oranje (negatief) reisadvies voor steeds meer landen op geel of groen gezet. Dit geldt ook voor alle landen binnen de Europese Unie.

Toch heb je nog te maken met allerlei risico’s en beperkingen bij het reizen. Wij begrijpen dat je zo min mogelijk risico wilt lopen en hebben daarom twee belangrijke dekkingen toegevoegd aan onze reisverzekeringen. 

Medische Kosten vanwege besmetting met Corona verzekerd

Raak je besmet met corona tijdens je reis? En moet je daarom opgenomen worden in een ziekenhuis? Dan heb je dekking voor medische kosten vanwege een ziekenhuisopname tijdens je reis, als je corona oploopt. Je moet dan wel de module Medische Kosten hebben meeverzekerd. Deze dekking geldt ook in gebieden met het reisadvies Oranje, vanwege het risico op coronabesmetting. De dekking geldt niet als het gebied waar je verblijft de kleurcode Rood heeft.

Quarantainedekking: in landen binnen de Europese Unie met kleurcode groen en geel 

Het is mogelijk dat de overheid op je bestemming je verplicht om in quarantaine te gaan vanwege (de kans op) een coronabesmetting. Daardoor loop je het risico van een langer verblijf, latere terugreis en dergelijke. Dat zorgt voor extra kosten, die in principe niet verzekerd zijn op je reisverzekering.

Wij hebben besloten om in dat soort gevallen wel de kosten van het langer verblijf te vergoeden. Daaronder vallen ook de extra kosten van de terugreis. Als je bijvoorbeeld opnieuw de terugvlucht moet boeken. We noemen dat de Quarantainedekking. 

De dekking geldt als het reisadvies voor het gebied waar je naartoe gaat op groen of geel staat op het moment van vertrek. De bestemming moet in de Europese Unie liggen. De dekking geldt niet voor cruises in dit gebied.

Het volledige overzicht van deze dekking vind je hier. De voorwaarden van de reisverzekering worden niet aangepast, maar je kunt dit document downloaden en bij je polis bewaren. 

Geen Engelse verklaringen 

Voor een groeiend aantal landen heb je voor toegang of visumaanvraag een Engelse verklaring nodig. Deze kun je bij je zorgverzekering aanvragen. Wij geven deze niet af.

Meer informatie over reisadviezen

Op de website van Buitenlandse Zaken vind je een overzicht van corona adviezen en beperkingen per land. Houd hier rekening mee als je op reis gaat. Je kunt ook de Reisapp BZ downloaden en aangeven over welke landen je updates van reisadviezen wilt ontvangen.

Het eisen van een extra vaccinatie is een ‘maatregel van de overheid’. Dit is geen verzekerde gebeurtenis. Deze kosten worden dus niet vergoed.
Ja, mits je medische kosten hebt meeverzekerd en verblijft in een gebied waar kleurcode groen, geel of oranje geldt. Hierbij maakt het niet uit of je wel of niet gevaccineerd bent. Echter, de kleurcode oranje wordt niet voor niets gegeven.  Het blijft je eigen afweging of je dit ontradend reisadvies wilt opvolgen of niet. Bij twijfel kun je overleggen met je arts en reisorganisatie. Extra reis- en verblijfkosten als gevolg van een Covid-19 besmetting zijn alleen gedekt in kleurcode geel of groen of als je in het ziekenhuis wordt opgenomen.
Als je in het ziekenhuis terecht komt vanwege corona, worden de reis- en verblijfskosten van meereizende gezinsleden en één reisgenoot vergoed tot een bepaald maximum. Dit is afhankelijk van de afgesloten dekking. Ook de kosten voor eventueel langer verblijf of terugkeer naar huis worden vergoed. Dit geldt alleen als je in het ziekenhuis bent opgenomen door corona.
Nee, de extra verblijfkosten worden alleen vergoed in een gebied waar kleurcode geel of groen geldt.
Nee. Wij geven geen Engelse verklaringen af waarin de medische kosten worden gegarandeerd. We raden je aan contact op te nemen met je zorgverzekering.
Allianz Global Assistance heeft een aantal unieke Covid-19 dekkingen toegevoegd bij de Kortlopende en Doorlopende Reis- en Annuleringsverzekering. Zo weet je precies waar je aan toe bent voordat je een vakantie gaat boeken of als je al op reis bent en te maken krijgt met Covid-19 of quarantaine. In alle gevallen geldt dat Covid-19 vastgesteld moet zijn met een positieve PCR-test.

Scroll horizontaal om meer te zien

Reisadvies op dag van vertrek
Reisadvies op dag van vertrek
Reisadvies op dag van vertrek
Diagnose Covid-19
Diagnose Covid-19 van niet reisgenoten zoals familie
Verplichte quarantaine door overheid
Verplichte individuele quarantaine
Angst om te reizen
Kosten verplichte PCR-test of vaccinatie
Wijziging kleurcodering naar oranje/rood
Wijziging van de kleurcode is geen geldige annuleringsreden.
Wijziging van de kleurcode is geen geldige annuleringsreden.
Wijziging van de kleurcode is geen geldige annuleringsreden.
Niet gebruikte vakantiedagen i.v.m. ziekenhuisopname wegens Covid-19
Medische kosten bij diagnose Covid-19
Als medische kosten zijn meeverzekerd
Als medische kosten zijn meeverzekerd
Extra reis- en verblijfskosten bij ziekenhuisopname
Niet Covid-19 gerelateerde schade of letsel
Verplichte quarantaine door overheid
Verplichte quarantaine door overheid aangewezen accommodatie
Extra verblijfskosten + latere terugvlucht
Verplichte individuele quarantaine
Extra verblijfskosten + latere terugvlucht
Denied boarding (alleen Covid-19 gerelateerd en alleen terugvlucht)
Extra verblijfskosten + latere terugvlucht
Vergoeding verplichte (PCR-)test, op medisch voorschrift
Wij baseren de kleurcodes op de informatie van de Nederlandse overheid.
Nee, je hebt geen recht op een vergoeding vanuit je annuleringsverzekering. De (wijziging van) kleurcode voor Nederland is geen verzekerde gebeurtenis. Wij adviseren je om contact op te nemen met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij waar je de reis hebt geboekt.
Een verplichte vaccinatie is een ‘maatregel van de overheid’. Dit is geen verzekerde gebeurtenis. Deze kosten worden dus niet vergoed.
Ja, als je verplicht in quarantaine moet omdat je mogelijk besmet bent met corona, omdat je via de corona-app of vanuit het bron- en contactonderzoek van de GGD wordt gewaarschuwd dat je in aanraking bent geweest met iemand die besmet is, dan worden de annuleringskosten vergoed als je hierdoor niet meer op reis kunt gaan. Als je in quarantaine moet, als onderdeel van een grote groep (b.v. school of sportvereniging) op last van de overheid, dan ben je hiervoor niet verzekerd. 
Ja, we zien het hebben van corona als ziekte waardoor je de reis kan annuleren. Wij vergoeden in dat geval de annuleringskosten. 
Dat is erg vervelend. Neem in dat geval zo snel mogelijk contact op met de coronalijn om je te laten testen (0800-1202) of neem contact op met jouw huisarts. Als de tijd tot vertrek erg kort is, laat dan een sneltest op of in de nabijheid van de luchthaven afnemen. Dan loop je niet het risico om geweigerd te worden als je aan boord van het vliegtuig gaat. 
Faillissement van de reisorganisatie/reisbureau is geen annuleringsreden. Je krijgt deze kosten dus niet vergoed. We adviseren je contact op te nemen met de reisorganisatie/reisbureau, SGR of de curator.
Het afgeven van een negatief reisadvies is geen geldige reden in de annuleringsverzekering. Je annuleringskosten worden dus niet vergoed. Wij adviseren om contact op te nemen met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij waar je de reis hebt geboekt.
Een (dreigende) sluiting van de grens is geen geldige annuleringsreden. Je krijgt deze kosten niet vergoed.
Het sluiten van de grens van een land is geen geldige annuleringsreden. Wij adviseren om contact op te nemen met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij waar je de reis hebt geboekt. 
Het coronavirus valt niet onder de dekking van een natuurramp of terroristische aanslag en de kosten voor het annuleren zijn dus niet verzekerd.  

Heb je de kortlopende annuleringsverzekering vóór 1 november 2019 afgesloten? Dan kom je in aanmerking voor premierestitutie. Neem hiervoor contact met ons op.

Een kortlopende annuleringsverzekering afgesloten na 1 november 2019 kun je niet tussentijds opzeggen. Ook krijg je de betaalde premie niet terug.

Een annuleringsverzekering gaat namelijk in op het moment van afsluiten. Meestal is dit op de boekingsdatum van de reis. Een annuleringsverzekering biedt niet alleen dekking als de reis op het laatste moment niet door kan gaan, maar treedt in werking vanaf het moment van afsluiten. Bijvoorbeeld in geval van een ernstige ziekte waarvoor een behandeltraject gestart wordt of een operatie die de plannen doorkruist. Maar ook niet-medische oorzaken dienen zich meestal niet in de laatste week voor vertrek aan, zoals een scheiding of ontslag. Op het moment dat de touroperator een reist annuleert in verband met corona, hebben wij al een groot deel van het risico gelopen en in veel gevallen ook al een uitkering gedaan. Dat is de reden waarom wij de premie voor deze verzekering niet terugbetalen.

De doorlopende annuleringsverzekering kun je na het eerste jaar tussentijds wijzigen of opzeggen.

Laat je zo snel mogelijk testen. Bij een positieve test krijg je de annuleringskosten vergoed. Word je negatief getest, dan kan je met het testbewijs alsnog op reis. 
Het omboeken of annuleren vanwege een geplande vaccinatie in de vakantie is geen verzekerde gebeurtenis op de annuleringsverzekering. Deze kosten worden dus niet vergoed.
Je verplicht laten testen op het coronavirus is een ‘maatregel van de overheid’. Dit is geen verzekerde gebeurtenis. Deze kosten worden dus niet vergoed. Ook niet als je verzekerd bent voor aanvullende medische kosten. 
Als je op reis gaat naar een gebied waarvoor op de datum van vertrek, vanwege een uitbraak van het coronavirus, een oranje reisadvies geldt, dan biedt de reisverzekering  dekking voor medische kosten in geval van een coronabesmetting, mits je deze hebt meeverzekerd. In kleurcode rood geldt deze dekking niet voor corona gerelateerde schades. Wordt echter je camera gestolen of loop je een andere ziekte op dan corona, dan is dit wel verzekerd. Wees uiteraard voorzichtig met je gezondheid en houd je aan de richtlijnen van de overheid ter plaatse.
Neem altijd zo snel mogelijk contact op met onze Alarmcentrale, telefoonnummer +31 20 592 9292. Belangrijk voor dekking is de ernst van de besmetting. Als je moet worden opgenomen in een ziekenhuis, dan krijg je deze kosten vergoed, als je de module Medische Kosten op de verzekering hebt, dan krijg je de kosten van een ziekhuisopname vergoed. Daaronder vallen ook de kosten van een eventueel langer verblijf van je reisgenoten. Deze dekking geldt niet als je naar een gebied reist dat de kleurcode Rood heeft vanwege het risico op besmetting met corona.

Heb je een kortlopende reisverzekering en dreig je de einddatum te overschrijden, neem dan contact op om de verzekering te verlengen.

Als je een doorlopende reisverzekering hebt, dan heb je afhankelijk van je keuze tot 60 of 180 dagen dekking op deze verzekering. Mocht je het maximaal aantal dagen overschrijden, neem dan contact met ons op.

We begrijpen dat je zo snel mogelijk terug wilt. Neem hiervoor contact op met het reisbureau, touroperator of de vervoersmaatschappij waar je de reis hebt geboekt. Als je de reis zelf hebt geboekt, neem dan contact op met het Ministerie van Buitenlandse Zaken of de Nederlandse ambassade.

Let op: Het terughalen van reizigers vanwege de sluiting van de grens of vanwege wijziging van de kleurcode is niet verzekerd op de reisverzekering.

Ja, je kunt je reisverzekering opzeggen en je ontvangt je premie hiervoor terug. 
Ja, je kunt je reisverzekering opzeggen en je ontvangt je premie hiervoor terug. 

Repatriëring is alleen verzekerd als er een directe medische noodzaak is of in geval van overlijden op vakantie. Er is geen dekking als je vanuit de plaatselijke overheid gevraagd wordt te vertrekken of als de kleurcode oranje of rood wordt. 

Als je een georganiseerde reis boekt bij een ANVR-aangesloten touroperator, dan zal de touroperator je helpen om terug te komen naar Nederland. Als je zelf je reis samenstelt, dan ben je zelf verantwoordelijk voor jouw terugreis. Wil je er zeker van zijn dat je geholpen wordt om terug te komen naar Nederland, check dan bij boeking of de ANVR-voorwaarden op jouw reis van toepassing zijn. 

Ja, als je pech krijgt dan krijg je hulp bij pech onderweg. Uiteraard alleen als de hulpverleners van de overheid ter plaatse deze hulp ook mogen blijven verlenen.

Nee, je hebt geen recht op vergoeding voor deze overnachting. Bij een pechgeval in het buitenland heb je recht op de vergoeding van één hotelovernachting (max. € 80,- per persoon). Duurt de reparatie langer dan 48 uur, dan kun je kiezen uit één van de drie opties:

  1. Vergoeding van de kosten van de hotelovernachting, maximaal 2 overnachtingen, of;
  2. Vergoeding van de kosten van vervangend vervoer (maximaal 4 werkdagen), of;
  3. Vergoeding van de kosten van de reis per trein, 2e klasse) naar de geplande eindbestemming of naar het huisadres bestemming. Dit geldt voor alle inzittenden van de inzittenden en de eventuele bagage.

Je moet vooraf altijd contact hebben met de alarmcentrale 

Dit zou geen verschil moeten maken. In de praktijk merken we echter dat de snelheid van reageren op pechmeldingen minder is.  De oorzaak zit vooral in de extra maatregelen die onze partners moeten nemen om binnen de richtlijnen hun werk te kunnen doen. Dit kan per gebied verschillen. 
Nee, u behoudt het recht op dekking. We wijzen er wel op dat u reizen tussen landen complexer wordt. Bijvoorbeeld als u door het pechgeval niet op uw eindbestemming in een ander land kunt komen. U moet rekening houden met de eisen die lokaal gesteld worden aan reizen. Misschien moet u kunnen aantonen dat u gevaccineerd bent. Of u moet een recente negatieve test kunnen overleggen. Moet u daarvoor extra kosten maken, dan is dit niet verzekerd op de Pechhulpverzekering.

Live Chat

Openingstijden:
Ma-vr van 09.00 tot 20.00
Zaterdag van 09.00 tot 17.00

Telefoon

Openingstijden:
Ma-vr van 08.00 tot 18.00
Zaterdag van 09.00 tot 17.00