Aardbeving Nepal, meest gestelde vragen

Amsterdam, 30 april 2015 – Op zaterdag 25 april is Nepal getroffen door een zware aardbeving. Vooral het dichtbevolkte gebied rond de hoofdstad Kathmandu is zwaar getroffen. Op dit moment wordt gewaarschuwd voor naschokken. Reis je binnenkort naar Nepal, dan heb je wellicht vragen over de reis. In dit bericht zetten we de meest gestelde vragen op een rij.

 

Informatie voor reizigers die nog op vakantie gaan

 

Ik wil mijn vakantie annuleren. Kan ik de kosten die ik hiervoor maak claimen op mijn annuleringsverzekering?
Op dit moment is het actuele advies van het ministerie van Buitenlandse Zaken om niet naar Nepal te reizen. Heb je een reis naar Nepal geboekt, dan raden wij aan om contact op te nemen met je touroperator of reisorganisator. Zij zullen in overleg met jou besluiten om de reis om te boeken of om je schadeloos te stellen. Heb je een kortlopende- of doorlopende reis- en annuleringsverzekering? Dan kun je alleen aanspraak maken op je annuleringsverzekering als je accommodatie of verblijf er niet meer is en er geen alternatief mogelijk is.

 

Ik heb een accommodatie/verblijf gereserveerd die er niet meer is. Wat moet ik nu doen en wat wordt er vergoed?
Neem contact op met je touroperator of reisorganisatie. Zij zullen in overleg besluiten om de reis om te boeken of om je schadeloos te stellen. Indien dit niet mogelijk is, dan kun je de reissom claimen op de annuleringsverzekering.

 

Ik heb een accommodatie/verblijf gereserveerd die er niet meer is. Nu kan ik een andere accommodatie/verblijf regelen voor dezelfde periode, maar deze is duurder. Kan ik deze kosten verhalen?
Neem contact op met je touroperator of reisorganisatie. Bij een aanpassing vergoedt het Calamiteitenfonds meestal de meerkosten. Mocht het Calamiteitenfonds het niet uit het fonds uitkeren en kun je hiermee wel een volledige annulering voorkomen, dan zijn deze kosten verzekerd op je annuleringsverzekering. De vergoeding bedraagt maximaal de annuleringskosten van de reservering.

 

Informatie voor reizigers ter plaatse

 

Ik moet langer blijven dan gepland. Blijft mijn reisverzekering geldig?
Ja, de reisverzekering blijft gedurende die periode geldig.

 

Ik kan geen gebruik meer maken van mijn accommodatie/verblijf. Krijg ik via mijn reisverzekering een vergoeding voor een vervangend verblijf?
Als je al op vakantie was in het getroffen gebied, kun je een vergoeding krijgen voor de kosten voor vervangend verblijf.

 

Ik wil mijn vakantie afbreken. Kan ik de kosten die ik hiervoor maak claimen op mijn annuleringsverzekering?
Deze kosten zijn alleen verzekerd, indien er schade is aan het verblijf in het getroffen gebied en er geen alternatief mogelijk is. Alleen de annuleringskosten van het geboekte arrangement zijn dan verzekerd. In sommige gevallen kun je aanspraak maken op het Calamiteitenfonds.

 

Mijn spullen zijn kwijtgeraakt en beschadigd tijdens de vakantie. Vergoedt mijn reisverzekering deze kosten?
De reisverzekering vergoedt deze schade tot de maximale dekking genoemd in de voorwaarden. Er moet wel een dekking voor bagage zijn afgesloten.

 

Wat doet het calamiteitenfonds? En kan ik daar aanspraak op maken?
Het kan zijn dat het calamiteitenfonds heeft vastgesteld dat het getroffen gebied een calamiteit is en dat het fonds uitkeert. Het calamiteitenfonds betaalt de extra kosten die ontstaan doordat de reis moet worden aangepast. Als de reis moet worden afgebroken, dan geeft het fonds een vergoeding voor de niet genoten reisdagen.

Je kunt contact opnemen met je touroperator of reisorganisatie als je een reis hebt geboekt via een touroperator of reisorganisatie, die deelnemer is aan het Calamiteitenfonds en als je de bijdrage aan het fonds hebt betaald. Dit geldt in principe alleen voor zogenaamde pakketreizen en niet voor losse tickets. Voor meer informatie kun je kijken op de website van het Calamiteitenfonds.

 

How can we help?

In het bericht ‘wat dekt de reis- en annuleringsverzekering’ lees je meer over wat wel en niet gedekt is in geval van rampen, terrorisme of calamiteiten.

 

Heb je een andere vraag, of wil je meer informatie? Dan kun je contact opnemen met het Service Team. Dit kan via telefoonnummer 020 – 561 88 48. Bereikbaar op werkdagen tussen 08.00 en 18.00 uur en op zaterdag tussen 09.00 en 17.00 uur.

 

© Allianz Worldwide Partners 2018. Alle rechten voorbehouden.