Zomerdrukte op de alarmcentrale van Allianz Global Assistance

Amsterdam, 28 augustus 2014 - De zomervakantie loopt op zijn einde en dit betekent dat de drukte op de alarmcentrale weer afneemt. In het oog sprong dat er deze zomer geen opvallende meldingen zijn binnengekomen op de alarmcentrale, doordat Nederlanders goed voorbereid op vakantie zijn vertrokkken. In totaal hebben wij gemiddeld 18,5 duizend telefoontjes per week beantwoord. Dit aantal is inclusief de ontvangen telefoontjes op het Service Team.

 
Meer pech in Nederland
Opvallend is dat er deze zomer meer meldingen waren van autopech in Nederland. Op de drukste momenten kwamen er net zoveel telefoontjes binnen als op een drukke winterse dag met veel sneeuwval. Dit had vooral te maken met de overlast door het noodweer deze zomer. Op sommige plaatsen viel in één nacht evenveel regen als normaal in een maand tijd. Daarnaast volgden meer landgenoten de ‘Staycation’ trend en vierden hun vakantie thuis of in eigen land.

 

Meldingen vakantielanden
In de vakantielanden sprong Duitsland er dit jaar uit qua aantal pechmeldingen. Op enkele dagen waren dit zelfs evenveel meldingen als in Frankrijk, het favoriete vakantieland van de meeste Nederlanders. Een trend die dit jaar werd voorgezet, was de groeiende populariteit van Kroatië als vakantiebestemming met de auto. Tot slot viel het op dat er veel telefoontjes binnenkwamen van automobilisten waarvan de navigatie niet meer werkte of de ruitenvloeistof op was. Erg vervelend, maar niet direct een reden om een beroep te doen op de alarmcentrale.
Top vijf vakantielanden autopech:
1. Frankrijk
2. Duitsland
3. Italië
4. België
5. Spanje
 
 
Servicepunten in Frankrijk en Italië
Ook hadden we vier servicepunten deze zomer in Le Muy en Valras-Plage (Zuid Frankrijk) in Sarlat la Caneda (Dordogne) en aan het Gardameer in Italië. Hier waren Nederlandse monteurs beschikbaar om gestrande reizigers ter plekke te helpen. Volgens Jan Hazenburg die het servicepunt in Italië bemande, hadden de reizigers met autopech vooral problemen met de elektronica, het roetfilter, koppeling en remmen. Hazenberg legt uit: “Het roetfilter koekt snel dicht bij hoge temperaturen en een slippende koppeling heb je zo doordat Nederlanders niet gewend zijn in de bergen te rijden."

 

Onnodige opnames privéklinieken
Veelal zijn reizigers zich ervan bewust dat privéklinieken in bijvoorbeeld Turkije uitgebreid onderzoek doen bij patiënten en soms zelfs uitgebreider dan nodig. Ook kan het voorkomen dat er meerdere bezoeken of onnodige onderzoeken plaatsvinden. Opmerkelijk zijn dit jaar de meldingen van reizigers die zelfs in een privékliniek werden opgenomen voor een oorontsteking. Als reden werd gegeven dat de patiënt, door de uitgebreide behandeling, sneller geneest en daardoor een grotere kans heeft om zijn terugreis te halen. Ons medisch team is het hiermee oneens en zij adviseren dan ook om altijd de alarmcentrale te bellen bij doktersbezoek of een opname in een ziekenhuis.

 

De top vijf bagageclaims

Deze zomer was de bril weer het meest geclaimde item waar vorig jaar nog de smartphone de lijst aanvoerde.
1. Brillen
2. Telefoons/smartphones
3. iPads (tablets)/laptops
4. Koffers
5. Handtas met inhoud

 

Wist je dat…
…hulpverlening op een Franse snelweg volgens de wetgeving alleen door de politie uitgevoerd mag worden? Dit betekent dat je zelf hulp moet inschakelen via een praatpaal of 112 moet bellen. Er mogen in Frankrijk namelijk geen reparaties worden uitgevoerd langs de snelweg. De auto wordt eerst weggesleept naar een depot van de sleepdienst. Vervolgens kan je contact opnemen met de alarmcentrale van je verzekeraar.

© AGA International S.A. 2016. Alle rechten voorbehouden.