Trekking


Met trekking wordt bedoeld dat je een lange afstand wandelend aflegt, op oneffen terrein, zonder hulpmiddelen of apparatuur. Trekking onderscheidt zich van het traditionele bergwandelen of bergbeklimmen, met name omdat het wordt beoefend in natuurgebieden en in afgelegen gebieden die ver van de beschaafde wereld liggen.
   


 

  1. Wie is geschikt voor trekking?

    Om van trekking te kunnen genieten moet je redelijk fit zijn. Ook al ben je atletisch, bedenk dat je dagen achter elkaar wandelt en een (zware) rugzak meedraagt. Bouw daarom je conditie en uithoudingsvermogen langzaam op, wees mentaal sterk en heb geduld. Je kunt trekken in bergen, woestijnen, jungles, bossen en zelfs poolgebieden. Ga nooit alleen. Heb je geen trekking partner, dan zijn er talloze reisorganisaties gespecialiseerd in het organiseren van trekking vakanties. Ken je de omgeving niet huur dan een lokale gids in, zodra je je bestemming hebt bereikt.

  2. Praktische tips

    Een trekking kun je niet improviseren en moet je goed voorbereiden.

    Hier volgen enkele tips:


    • Ook al ben je fysiek in een uitstekende conditie, maak toch een afspraak met je arts voordat je vertrekt. Vooral als je van plan bent om op grote hoogte te trekken is zo’n bezoek belangrijk, ongeacht de lengte van de trek.

    • Stel voor vertrek een fitnessprogramma samen en kies op basis daarvan een haalbare tocht waar je plezier van zal hebben.

    • Zorg ervoor dat je wandelschoenen goed ingelopen zijn en check of je uitrusting in goede staat verkeert en geschikt is voor de bestemming en het klimaat.

    • Draag altijd ingelopen schoenen op een lange tocht.

    • Neem alleen het hoognodige mee om je rugzak zo licht mogelijk te houden, het liefst een uitrusting van lichtgewicht materiaal. Je kunt denken aan een slaapzak, regenjas, wollen trui, stevige wandelschoenen met antislipzolen, waterfles, EHBO-kit, mes en een kompas. Verdeel het gewicht gelijkmatig in je rugzak. Doe de zwaarste voorwerpen op de bodem.

    • Voorkom blaren door ervoor te zorgen dat je schoenen goed passen en stevig vast zitten voordat je gaat lopen.

    • Zorg ervoor dat je voldoende voedsel en vocht bij je hebt, net een beetje meer dan je nodig hebt. Neem eventueel chloortabletten mee om water te kunnen zuiveren.

    • Kies kleding die gemaakt is van materiaal dat warmte vasthoudt, je droog houdt en bescherming biedt tegen de wind. Aan te raden stoffen zijn zijde, wol en speciaal ontworpen synthetische vezels die een goede isolatie kunnen bieden. Draag drie lagen van goede kwaliteit, met de bovenste laag één die de wind breekt en waterdicht is. Als je extreem koude gebieden ingaat, vergeet dan niet je goed te beschermen tegen bevriezing. Draag handschoenen, dikke sokken, een muts en eventueel een bivakmuts.

    • Kies je seizoen zorgvuldig. Vermijd het moessonseizoen, de zomermaanden in warme landen en de wintermaanden in koude landen.

    • Bescherm jezelf goed tegen de zon met zonnebrandcrème, een hoed en een zonnebril.

    • Gebruik muggenspray tegen de muggen en bedek jezelf zoveel mogelijk in de avonduren.

    • Behandel eventuele wonden zo spoedig mogelijk om besmetting te voorkomen.

    • Drink regelmatig genoeg water. Tip: warme drank is een betere dorstlesser dan koude. Vermijd alcohol, zelfs als het extreem koud is.

    • Als er geen water voorhanden is, gebruik dan zeepdoekjes of een desinfectiegel om je handen schoon te maken. Zwem nooit in stilstaand water, zelfs niet pootjebaden, want dat is niet zonder risico. In sommige gebieden kunnen besmettelijke ziektes via water worden overgebracht zoals bilharzia.

    • Als je een medisch probleem krijgt tijdens het reizen, wacht dan niet totdat je weer thuis bent maar raadpleeg een arts ter plaatse. De alarmcentrale van je reisverzekering kan je helpen. Zij geven je advies bij de keuze van het beste ziekenhuis ter plaatse en eventueel de betaling hiervan.


Ga naar onze overzichtspagina voor meer reistips.

© AGA International S.A. 2016. Alle rechten voorbehouden.