Informatie voor reizigers die nog op reis gaan

In de media wordt veel aandacht besteed aan gebieden waar onrust heerst of die zijn getroffen door bijvoorbeeld een bosbrand of aardbeving. Als je reist naar een van de landen of gebieden waar een calamiteit heeft plaatsgevonden, dan kunnen wij ons voorstellen dat je vragen hebt over de dekking van je reis- en annuleringsverzekering. Hieronder vind je antwoord op de meest gestelde vragen als je nog niet op reis bent. Klik op de vraag voor het antwoord. Of ga terug naar het overzicht.

 

Veel gestelde vragen

  1. Er is sprake van een terroristische dreiging of onrust. Kan ik mijn reis annuleren?

    Kortlopende- of Doorlopende Reis- en Annuleringsverzekering:
    Het annuleren vanwege terreurdreiging of onrust is niet standaard gedekt. Wil je niet meer reizen? Dan adviseren wij om contact op te nemen met de touroperator, reisorganisator of vervoersmaatschappij waar je de reis geboekt hebt. In overleg kan de reis eventueel omgeboekt worden.

    Dekking samengestelde reis of Ultimate Protect Reis- en Annuleringsverzekering:
    Heb je een dekking Samengestelde Reis afgesloten en gaat het niet om een pakketreis of heb je een Ultimate Protect Reis- en Annuleringsverzekering, dan kun je je reis wel annuleren. Heb je een omboekverzekering van D-Reizen? Dan kan je een beroep doen op de D-Reizen Omboekverzekering voor vertrek binnen 14 dagen als de reden van omboeken na het boeken van de reis is ontstaan.

  2. In het land waar ik naartoe zou reizen heeft een terroristische aanslag of een natuurramp plaatsgevonden. Kan ik mijn vakantie annuleren?

    Kortlopende- of Doorlopende Reis- en Annuleringsverzekering:
    Als er een aanslag of natuurramp heeft plaatsgevonden en je wilt niet meer reizen, dan raden wij aan om contact op te nemen met de touroperator of reisorganisator waar je de reis hebt geboekt. Zij zullen in overleg met jou besluiten om de reis om te boeken of om je schadeloos te stellen. Heb je een Kortlopende Reis- en Annuleringsverzekering of Doorlopende Reis- en Annuleringsverzekering? Dan kun je alleen aanspraak maken op je annuleringsverzekering als je accommodatie of verblijf er door schade niet meer is en er geen alternatief mogelijk is.

    Dekking samengestelde reis of Ultimate Protect Reis- en Annuleringsverzekering:
    Met een Ultimate Protect Reis- en Annuleringsverzekering kun je je reis annuleren. Heb je een dekking Samengestelde Reis afgesloten en gaat het niet om een pakketreis? Ook dan kun je je reis annuleren. Heb je een omboekverzekering van D-Reizen? Dan kan je een beroep doen op de D-Reizen Omboekverzekering voor vertrek binnen 14 dagen.

  3. Ik reis via of vanaf het getroffen gebied en wil mijn vakantie annuleren. Vallen deze kosten onder de dekking van mijn annuleringsverzekering?

    Kortlopende- of Doorlopende Reis- en Annuleringsverzekering:
    Dit is geen geldige annuleringsreden. Wij adviseren om contact op te nemen met de reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij. In overleg kan besloten worden om de reis om te boeken.

    Dekking samengestelde reis of Ultimate Protect Reis- en Annuleringsverzekering:
    Je kunt je vakantie annuleren als je de dekking Samengestelde Reis hebt afgesloten en het niet gaat om een pakketreis of als je een Ultimate Protect Reis- en Annuleringsverzekering hebt afgesloten.

  4. Ik kan niet op tijd naar mijn vakantiebestemming reizen. Worden deze extra kosten vergoed?

    Heb je de Annuleringsdekking meeverzekerd op je Reis- en Annuleringsverzekering of heb je een Ultimate Protect Reis- en Annuleringsverzekering? Dan biedt deze een dekking voor vertreksvertraging. Dit is een vergoeding voor ongebruikte vakantiedagen vanwege het later aankomen bij de geboekte accommodatie op de vakantiebestemming. De vergoeding bedraagt maximaal drie dagen.

  5. Mijn reis is geannuleerd. Krijg ik nu de premie terug van mijn Reis- en Annuleringsverzekering of Omboekverzekering?

    De premie voor de kortlopende reisverzekering krijg je wel terug. Dit geldt niet voor de Ultimate Protect Reis- en Annuleringsverzekering, Doorlopende Reis- en Annuleringsverzekering en de Omboekverzekering.

  6. Ik heb een accommodatie gereserveerd die er niet meer is. Wat kan ik nu doen en waar heb ik recht op?

    Wij raden aan om contact op te nemen met de reisorganisatie of touroperator waar je de reis geboekt hebt. In overleg kan besloten worden om de reis om te boeken of om je schadeloos te stellen. Als dit niet mogelijk is, dan kun je de reissom claimen op de annuleringsverzekering.

  7. Ik heb een accommodatie gereserveerd die er niet meer is. Nu kan ik ergens anders terecht voor dezelfde periode, maar deze accommodatie is € 300,- duurder. Kan ik deze kosten verhalen op mijn reis- en / of annuleringsverzekering?

    Als er sprake is van een verzekerde situatie en je kunt met een andere accommodatie een volledige annulering voorkomen, dan zijn deze kosten verzekerd. Je ontvangt een vergoeding tot maximaal de annuleringskosten van de reservering.


Terug naar het overzicht

© Allianz Worldwide Partners 2017. Alle rechten voorbehouden.